bestaan er behalve dubbelsterren ook dubbelplaneten?

het komt wel voor dat 2 sterren om elkaar heen draaien.
zouden 2 planeten ook om elkaar kunnen draaien, en op hun beurt weer om een zon?
of is dit theoretisch onmogelijk door de aantrekkingskracht van de zon?

Toegevoegd na 12 minuten:
extra uitleg:
bijv als er een kleinere planeet uit zijn baan word gehaald,
en of hij daardoor bijv. bij een andere planeet kan komen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

We hebben wel de Aarde en de Maan die vaag in de buurt komen door de grootte ten opzichte van mekaar en de nabijheid .
De Maan is wel degelijk een satelliet (dus maan (een kunstsatelliet noemt men ook kunstmaan)) van de Aarde omdat zij vrij gelijkmatig rond de Aarde beweegt steeds met dezelfde kant naar ons.
Charon één van de drie manen en Pluto zelf zijn weer andere gevallen= weeral de verhouding in grootte en afstand van elkaar ...deze maal slechts 20.000 km en beiden staan steeds alle twee in dezelfde positie naar elkaar gericht , maar niet met dezelfde kant en het onderling rotatiemiddelpunt ligt buiten de onderlinge baan. Aangezien men Pluto gedegradeerd heeft ... zou men nog hoogstens kunnen spreken over dubbeldwergplaneten. Daaromtrent binnen twee jaar meer duidelijkheid ...er is een sonde onderweg om de eerste duidelijke foto’s te nemen.
Buiten ons Zonnestelsel zijn er nog maar een 600 planeten bekend , meestal zeer grote ,maar men weet nog maar heel weinig over deze.Maar net zoals de Fermiparadox , is men zeker van hun bestaan zonder ze te kunnen zien.

Er zullen sites op het web zijn die zullen spreken over het bestaan van dubbelplaneten in ons Zonnestelsel….maar dan bedoelen ze deze twee gevallen .... en dit zijn duidelijk twee randgevallen : dus NEE niet in ons zonnestelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat komt voor, maar dan heten het manen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hee, dat wilde ik ook antwoorden! Plusje voor jou.
Óf manen of het zijn 'gewoon ' twee planeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat Pluto werd gedegradeerd naar dwergplaneet, was het een dubbelplaneet met Charon. De twee dwergplaneetjes draaien om één gemeenschappelijke as.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de huidige definitie van planeet is dat niet mogelijk.

Een planeet moet tegenwoordig:
- Om de zon draaien. (Of het lokale equivalent)
- Voldoende massa te hebben om zogeheten "hydrostatisch equilibrium" te bereiken, oftewel nagenoeg rond te zijn.
- Het gebied waardoor het zijn baan beschrijft hebben geklaard van grote verstoringen. (Geen andere grote objecten in de baan die de baan meetbaar kunnen beïnvloeden)

Een dubbelplaneet zou inhouden dat er twee lichamen zijn die ook om elkaar draaien. Dit houdt in dat geen van beide de baan heeft geklaard van grote verstoringen, daar allebei in hun omloop verstoord worden door de ander.