Bestaat er iets als afstandsdilatatie?

Ik heb laatst Interstellar gekeken. Hierin komt het (interessante) principe van tijddilatatie voor. Is er dan ook iets als afstandsdilatatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
De tijd verstrijkt voor een bewegende waarnemer langzamer dan voor een stilstaande waarnemer. Dit effect wordt ook wel tijddilitatie genoemd. Wat stel je je voor bij afstands-dilatatie ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie antwoord hieronder.

Antwoorden (1)

Jazeker! En het is niet eens "net zo iets" of "iets dat ook voorkomt" of zo, het is precies hetzelfde, namelijk de manier waarop de geometrie van ons universum waargenomen wordt door waarnemers die ten opzichte van elkaar bewegen. De redenering hiervoor is de "speciale relativiteitstheorie".
Het is alleen geen afstandsdilatie, het is "afstandssamentrekking". Stel we nemen twee waarnemers, X en Y, die als ze in rust zijn ten opzichte van elkaar, in een auto zitten die vier meter lang is, en hun klokken lopen gelijk. Als die waarnemers nu elkaar met relativistische snelheden passeren, zullen beiden de klok van de ander langzamer vinden lopen dan hun eigen klok (time dilation), en beiden zullen hun eigen auto nog steeds vier meter lang vinden, maar die van de ander korter (length contraction).
Dus als we jou als referentiekader nemen, is alles dat jij ziet bewegen langzaam (time dilation) en kort (length contraction).
Een uitgebreide redenering voor de speciale relativiteitstheorie is moeilijk te geven in zo'n klein vak, en bovendien ben ik geen docent natuurkunde dus ik ga ongetwijfeld de mist in qua technishe details :) Als je googelt op "time dilation length contraction" zijn er de meest fantastische pagina's met uitleg, plaatjes, filmpjes, wikis, interessante lectures op YouTube etc. etc.. Te veel om als bron te noemen.
Overigens geldt time dilation en length contraction niet alleen bij waarnemers die ten opzichte van elkaar bewegen, maar ook bij waarnemers die zich ten opzichte van elkaar in een sterker of zwakker zwaartekrachtsveld bevinden (bijvoorbeeld -denkbeeldig- een waarnemer die in een baan om een zwart gat cirkelt en een andere die erin "valt"), maar die natuurkunde en begeeft zich op het terrein van de "algemene relativiteitstheorie" en is veel minder intuïtief.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hmmz, blijkbaar is het Nederlandse woord "dilatatie" en niet "dilatie". Het Engelse woord is "dilation", vandaar.

Toegevoegd na 11 uur:
De Nederlandse wiki over lengtecontractie is kort en krachtig. Bron toegevoegd.
Overigens is het interessant om te weten dat Lorentz en Fitzgerald de lengtecontractie in eerste instantie voorstelden om de resultaten van het Michelson-Morley-experiment te verklaren, dat probeerde vast te stellen hoe snel en in welke richting de aarde door "de ether" bewoog, oftewel het voorgestelde medium ten opzichte waarvan licht beweegt met snelheid c. Het experiment bleek uiteindelijk een sterk bewijs tégen het bestaan van het ether-medium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal. Als je op "Lorenzcontractie" of "Lengtecontractie" zoekt kan je ook Nederlandstalige informatie vinden. Afhankelijk van hoe mathematisch je bent kan je deze formules ook zelf afleiden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lengtecontractie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Je hebt het al een stuk duidelijker gemaakt. Maar hoe verklaar je dit voorbeeld uit (staat op de Wikipedia pagina van Lengtecontractie):
''Een ruimtevaarder kan met een snelheid dicht bij de lichtsnelheid in principe bijvoorbeeld 100 lichtjaar afleggen en toch maar een jaar ouder worden. De reis duurt "in werkelijkheid" (dat wil zeggen in een inertiaalstelsel waarin de hemellichamen in de omgeving niet zo snel bewegen) meer dan 100 jaar, maar in het ruimteschip gaat de tijd veel langzamer. Men kan het ook zo bekijken dat door de lengtecontractie van de ruimte om hem heen de reisafstand voor de ruimtevaarder veel korter is dan 100 lichtjaar.'' Het eerste gedeelte kan verklaard worden met tijddilatatie in verband met beweging (''Doordat de lichtsnelheid c altijd dezelfde blijkt te zijn, tellen snelheden van voorwerpen en licht niet op. Dus als een lichtbron op ons afkomt, is de lichtsnelheid niet groter dan als de bron van ons af beweegt of stil staat. Dit heeft gevolgen voor de tijd- en lengtemeting (tijddilatatie en lengtecontractie).''). Maar hoe kan je de laatste zin (lengtecontractie van de ruimte om de ruimtevaarder heen) uitleggen met lengtecontractie. Bij voorbaat dank!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je vraag niet... Je lijkt in feite te vragen "hoe kun je lengtecontractie uitleggen met lengtecontractie".