In welke richting drijft ons stelsel op het spiraal?

Ik vraag me af in welke richting we draaien. Het heelal en ons stelsel kan volgens mij gezien worden als een spiraal. Als wij op 1 van deze armen drijven welke kant gaan we dan op? Naar het centrum of drijven we weg?

Mijn gevoel zegt dat we naar binnen draaien maar als ik een big bang theorie moet geloven dan draaien we weg van het centrum...

Misschien kan iemand me verwijzen naar een onderzoek die ik niet kan vinden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het heelal is geen spiraal, maar opmerkelijke uniform en vlak. De melkweg is een spiraalstelsel, en het is aan de kosmische achtergrondstraling te zien welke kant wij op bewegen ten opzichte van de totale kosmos. Dan moeten er weer correcties gemaakt worden voor de beweging van en binnen de lokale groep sterrenstelsels en de beweging van de zon om het centrum van de melkweg. Deze baan is niet stabiel, want het hangt van toevallige ontmoetingen met andere sterren af wat de zon uiteindelijk gaat doen. Je kunt de zon zien als een molecuul in een spiraliserende wolk.

Het melkwegstelsel is niet zoals een afvoerputje, en ook niet zoals een draaiende schijf maar iets daartussen in. Tussen de draaiende lagen is er sprake viscositeit, omdat de binnenste lagen een kortere omlooptijd hebben dan de buitenste lagen (draaikolk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Let wel, het heelal is iets heel anders dan ons melkwegstelsel!

Ons melkwegstelsel heeft inderdaad de vorm van een spiraal. Maar sommige andere melkwegstelsels hebben een heel andere vorm.

In het door ons observeerbare heelal zijn vele miljarden melkwegstelsels.

Een melkwegstelsel bestaat uit een hoop sterren die rond een centraal zwaartepunt draaien. Aangenomen wordt dat dit centrum meestal een superzwaar zwart gat is.
In het geval van ons melkwegstelsel (dat we ook De Melkweg noemen) is zeker het geval omdat dit superzware gat onlangs (zij het indirect) is waargenomen.

De baan van de sterren om dat zwarte gat is vergelijkbaar met de baan van planeten om een ster, net zoals de baan van onze Aarde om de Zon.

En zo'n baan van een lichaam om een ander, zwaar lichaam, kun je zien als water dat wegloopt in een gootsteen.
Dit water zal rond de afvoerput gaan draaien en steeds dichter en dichter bij het putje komen, tot het erin verdwijnt.

Hetzelfde geldt voor onze Aarde en de Zon, en voor onze Zon om het centrum van de Melkweg. Alleen gaat dat zo langzaam dat het er feitelijk vrijwel op neerkomt dat de Zon rondjes blijft draaien om het centrum van de Melkweg.
Het duurt vrijwel onmetelijk lang voordat de Zon in het centrale zwarte gat zal vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heelal is ontstaan uit een Big Bang ja, al is dat geen explosie, en is die term dus een beetje misleidend. Een melkwegstelsel is niet ontstaan uit een explosie, maar uit een gaswolk. Die gaswolken zijn weer onstaan na de Big Bang.
Door de zwaartekracht begon op bepaalde plaatsen dit gas zich samen te ballen en rond een zwaartekrachtcentrum te draaien. Zo onstonden de sterren, die ook meestal in grote hoeveelheden in de buurt van elkaar ontstaan, vanwege de grote gaswolken. Zoek maar eens op stellar nursery. Omdat deze grote groepen sterren samen ook weer een centrum van de zwaartekracht hebben waar ze gezamelijk omheen draaien, en langzaam naar toe bewegen, zullen vermoedelijk steeds meer zwarte gaten en sterren in het centrum versmelten, tot er een superzwaar zwart gat ontstaat. Al kan het natuurlijk ook andersom, dat er een zwart gat in de buurt is van een groep sterren die nieuw ontstaat, en dat die nieuwe sterren zich rond dat zwarte gat gaan bewegen, dat vervolgens steeds zwaarder wordt. Maar dat is dus een beetje een kip-ei-vraag, die nog niet beantwoord is (en wellicht van geval tot geval verschilt)