Waar bevond de oerknal zich ?

Waar bevond de oerknal zich? Vanaf het punt: de aarde

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Op het moment van de oerknal was het universum piepklein. De oerknal was op dat moment OVERAL, dus in het hele heelal. Het heelal WAS de oerknal, zou je kunnen zeggen. Je kunt het je voorstellen alsof je een ballon opblaast. Later kun je niet meer zeggen waar het piepkleine ballonnetje was waar het allemaal mee begon, want dat ballonnetje is er niet meer: dat is nu een grote ballon geworden.

Je weet misschien wel dat als we ver in de ruimte kijken, we niet alleen VER kijken, maar ook TERUG in het verleden. Dat komt doordat het licht een bepaalde snelheid heeft. Onze zon staat bijvoorbeeld zo ver van ons vandaan, dat het licht er (ongeveer) gemiddeld acht minuten over doet om bij ons te komen. We zeggen dan dat de zon acht lichtminuten van ons vandaan staat.

Zo kunnen we ook terugkijken naar de tijd vlak na de oerknal. Toen was het heelal nog zo heet, dat het ondoorzichtig was. Je kunt namelijk niet door heet gas heen kijken (denk maar aan de zon, die bestaat uit heet gas), maar door koel gas kun je wel heen kijken (denk maar aan onze dampkring). We kunnen nu dus al terugkijken naar de tijd dat het heelal uit heet gas bestond, vlak na de oerknal. En waar zie je dat gas dan? Nou, OVERAL OM ONS HEEN. Alleen heel ver weg, want de oerknal was waarschijnlijk 13,7 miljard jaar geleden.

Het is net als met die ballon: dat hete gas bestaat niet meer, maar omdat we terug in de tijd kijken, zien we het nog wel. En omdat in die tijd het hete gas overal in het (nog kleine) heelal was, zien we het nu ook overal om ons heen.

Dus in het kort: de oerknal was overal in het heelal. Maar het heelal was ongelooflijk klein.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja: er is een Nederlandse prof die daar een heel goed boek over heeft geschreven. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overal. Alle materie bevond zich op dezelfde plek voor de oerknal (oneindig klein en oneindig dicht) en is zich toen in gelijke mate alle kanten op uit gaan breiden. Dus iedere huidige plaats in het universum was ooit dezelfde plaats. Er is geen centrum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overal. Je kunt gewoon niet aanwijzen waar er in ruimte de oerknal plaatsvond. Omdat de oerknal de ruimtetijd zelf was en die kwam uit ‘niets’
De oerknal was niks meer dan een hele snelle uitdijing van ruimtetijd zelf en waar alle energie en materie IN zat (eigenlijk kan je niet eens over IN spreken omdat er geen buitenkant was, maar goed) alles wat maar bestaat in onze ruimte tijd continuüm zat vroeger gewoon heel dicht tegen elkaar aan. Waaronder de materie waar onze aarde uit opgebouwd is.