hoe kan een zwart gat inactief zijn?

in het midden van onze melkweg zit een zwart gat. en dat staat op inactief volgens wetenschappers. maar hoe kan dat dan, want een zwart gat kan toch niet tijdelijk uitgeschakeld zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Met "inactief" wordt bedoeld, dat het zwarte gat geen materie opzuigt.

Een zwart gat zal echter altijd alles opzuigen wat in de buurt komt.

Wanneer een zwart gat "inactief" is, kan dat dus slechts betekenen, dat er in de wijde omgeving niets is dat naar binnen gezogen zou kunnen worden.

Toegevoegd na 3 minuten:

Dit kan dus twee dingen betekenen. Ofwel de omgeving van het zwarte gat is leeg, ofwel alles wat zich in de omgeving van het zwarte gat bevindt, bevindt zich in een stabiele omloopbaan rond het zwarte gat.

Bij die laatste mogelijkheid moet je denken aan de aarde, die een stabiele omloopbaan rond de zon beschrijft. Als de zon ineens in een zwart gat zou veranderen (maar wel dezelfde massa zou houden), zou dat voor de baan van de aarde niets uitmaken: de aarde zou dan gewoon doorgaan met rondjes draaien, nog steeds één rondje per jaar - het zou alleen behoorlijk koud worden omdat een zwart gat geen licht en warmte produceert. Ook de andere planeten zouden gewoon doorgaan met draaien, nu rond het zwarte gat in plaats van rond de zon. Het zwarte gat dat ooit onze zon was, zou dus ook inactief zijn: er zou niets invallen (nou ja, af en toe eens een komeetje, net als er nu af en toe eens een komeetje in de zon valt).
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon plots een gat zou worden, dan zal er geen licht meer van de zon op aarde vallen. Heeft dat geen invloed op de omloopbaan? Er drukt minder straling tegen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat zou je inderdaad denken. Op de aarde werken, afgezien van de zwaartekracht van de zon en van de planeten, twee krachten: --  De buitenwaartse kracht van de zonnewind en het zonlicht.
--  De afremmende kracht van het interplanetaire stof. Kennelijk zijn die ofwel in evenwicht, ofwel verwaarloosbaar klein, want we draaien al een paar miljard jaar op deze afstand rond de zon. Wat er zal gebeuren, zal afhangen van de kracht die zonnewind en zonlicht op de aarde uitoefenen. Ofwel, het hangt ervan af of beide krachten in evenwicht zijn, dan wel of ze verwaarloosbaar zijn. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke van de twee het is.
Waarschijnlijk bedoelen ze dat de gassen in dat zwarte gat niet verder uitdijen! en bedoelen ze daarom inactief.

zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver ik weet snap ik het inactieve ook niet. Zwart gat ontstaat door het imploderen van een ster. De grote van de ster word geperst tot een klein balletje dat zo een zware massa of soortelijk gewicht als ik het goed zeg dat het door de het ruimtetijd weefsel heen valt. De krachten van een zwart gat waren zo groot dat Einstein het als iets onmogelijk achten. We weten niet wat er afspeelt bij een zwart gat omdat alles erin getrokken word dus ook licht. Enige wat wij kunnen zien is dus een zwart gat. Ik geloof dus nooit dat het net een vulkaan is die dan actief en dan weer inactief is. Als een zwart gat zo stoppen met aantrekken van materie dan kun je je afvragen of het dan nog wel een zwart gat is. Zover ik weet heeft het zwart gat geen tot weinig effect op dit zonnestelsel. De Melkweg is ook iets groter dan ons zonnestelsel .

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb gister avond gezien dat met inactief bedoeld word dat weinig tot geen materie in de buurt is om erin getrokken te worden. Dus eigenlijk bloeien zwarte gaten op wanner er veel materie in terecht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Grote massa: niet persé. Je kunt ook een zwart gat van een kilo hebben. Dat is dan natuurlijk wel een heel klein zwart gaatje, maar toch - een grote massa heeft het niet. Groot soortelijk gewicht: nee, beslist niet. Er zijn zwarte gaten die een soortelijk gewicht hebben dat lager is dan het soortelijk gewicht van aardse lucht. Een zwart gat zal altijd zwaartekracht hebben, anders zou het inderdaad geen zwart gat meer zijn. Pas wanneer een zwart gat volledig is verdampt middels Hawkingstraling, heeft het geen zwaartekracht meer - maar de geproduceerde straling en deeltjes hebben natuurlijk wel zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart gat word gecreëerd door een imploderen de planeet. De planeet word zo samen gedrukt dat het nog maar een fractie van zij normale grote heeft. Maar dit wat er over is is zo zwaar dat het een gat in ruimtetijd maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwarte gaten worden toch nooit door planeten gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt sterren, zonnen. Gebeurt meestal als ze opgebrand zijn
Eigenlijk is inactief niet de juiste uitdrukking. Er is alleen geen materie in zijn nabijheid,waardoor hij actief wordt.