Draait er om elke zon planeten?

Dat zou inhouden dat er in elk sterrenstelsel echt ontelbaar veel planeten zouden zijn.. En er zijn ontelbaar veel sterrenstelsels. Als mensheid zijn wij heel erg klein, maar hebben wij wel een heel groot bewustzijn. Ik vind het raar dat wij zo uit de natuur zijn gegroeid. Wij komen geestelijk overal, maar we zitten vast in ons lichaam.
Maar als er overal planeten zouden zijn, is de kans vrij groot dat er veel meer leven is. En dan zijn we niet zo klein toch? Wel in verhouding maar niet in hoeveelheid.

Toegevoegd na 5 uur:
Hoi, bedankt voor de reacties. Ik ben pas 13 jaar oud en ik ben dan blijkbaar nog niet heel ver met mijn taal of het onderbouwen van mijn zinnen.
Ik wou het gewoon weten en wou dan ook gelijk heel veel in 1 vraag stellen. Mijn excuus maar bedankt voor het antwoord.

Men dacht heel lang van niet en dat de meeste sterren geen planeten hadden (men nam het voornamelijk aan om voorzichtig te zijn). Het was ook heel lang onmogelijk om planeten te vinden bij andere sterren. het licht van een ster is zo gruwelijk sterk vergeleken met dat beetje dat een planeet weerkaatst dat je ze niet zomaar kan zien.
Tegenwoordig kunnen planeten gevonden worden door te kijken naar het wiebelen van een ster (een ster wiebelt een klein beetje door dat planeten aan een ster trekken) of door te kijken naar het lichter en donkerder worden van een ster (als er een planeet voor zit dan zie een een heel klein beetje minder licht).

Dit blijft ontzettend moeilijk om te doen maar ondanks dat het zo gruwelijk moeilijk is om een planeet bij een ster te vinden worden er toch nog behoorlijk wat gevonden.

Omdat er al zoveel planeten bij andere sterren gevonden zijn gaan astronomen er nu van uit dat vrijwel iedere ster (zo niet allemaal) planeten heeft. En dan zijn dat dus idd gruwelijk veel planeten.

De grote vraag is natuurlijk wel: waar zit die planeet bij een ster en wat voor een planeet is het... te dichtbij en je kookt over.. te ver af en je bevriest. Je moet dus een planeet hebben die niet te zwaar is, niet te licht, niet te dichtbij en niet te ver af en het liefst met een magnetisch veld, en liever een rost planeet dan een gas planeet, bij een ster die ook nog eens niet al te vreemde dingen doet (als een ster om de paar jaar met flinke zonnevlammen zijn planeten roostert is de kans op leven ineens een stuk kleiner), niet te heet is en niet te koud en niet te klein of veel te groot (de meeste sterren zijn te vergelijken met de zon dus dat deel zit wel goed).

Of er dan ook intelligent level is op een andere planeet is een goede vraag... we weten het pas zeker als we iets vinden maar voorlopig is er nog helemaal niks gevonden. Er zijn wel berekeningen gedaan naar hoeveel bewoonde planeten er zouden moeten zijn. En zelf de meest voorzichtige schattingen geven heel grote getallen... Men blijft dus zoeken.

In principe kan je bij elke ster (=zon) planeten verwachten. Dus ja: Er zijn heel veel planeten. Sterker nog: Er zijn statistisch gezien zoveel planeten dat er een stuk of 10 planeten in het heelal zijn waar leven ontstaan zou kunnen zijn.
Wat jij "zon" noemt wordt eigenlijk ster genoemd.
Niet alle sterren hebben planeten, maar omdat er bijzonder veel sterren in het heelal zijn zullen er toch wel heel veel met planeten zijn.
Of daar op sommigen ook leven is ontstaan, daar zijn diverse theorieën over.
De rest van je toelichting op de vraag vind ik nogal vaag,
daar heb ik dan ook weinig over te melden.
Er zullen gerust sterren (' zonnen' - de zon is eigenlijk ook gewoon een - relatief kleine- ster) die geen planeten hebben, maar ook een heleboel doe ze wel hebben.

En aangezien het heelal oneindig groot is, het aantal sterrenstelsels en sterren dus ook oneindig groot is, een oneindig groot aantal daarvan planeten zal hebben, zijn er dus oneindig veel planeten. De kans dat er op minimaal één daarvan leven of zelfs intelligent leven is, is dus ook oneindig groot.

De tweede helft van je verhaal is nogal rammelig, ononderbouwd en zit zo boordevol aannames, dat ik er niet serieus op kan ingaan.

In het filmpje en de animaties uit de bron zie je heel mooi hoe verschrikkelijk klein ons zonnetje eigenlijk is, vergeleken bij sterren als Betelgeuze en Antares, die nog maar kabouters zijn vergeleken bij echte reuzen als My Cephei en W Cephei, die 288.194 keer zo groot is als de aarde.
haha, ik moest lachen om oneindig!
Waarom ? Heb jij de grens ontdekt ? En wat zit daar achter dan ?
Er zijn veel theorieën over het einde van het Universum, 1 daarvan is dat die oneindig is. Toch weten we dat het heelal groter wordt, hoe dat samengaat hebben een paar knappe koppen ooit wel eens bedacht. Maar nu nog leegte is en straks heelal, wat er in die leegte is, is denk ik te vergelijken met wat er voor de oerknal was, niks. Geen tijd, geen materie. Natuurlijk zijn dit ook theorien.
Er zijn inmiddels al tientallen planeten ontdekt die rond andere sterren draaien. Nog geen aarde-achtige planeten. Maar ja, we zijn nog maar een paar jaar aan het kijken, dus die aarde-achtige planeten zullen ook wel worden ontdekt, zo is ieders verwachting.
wou net zeggen een zon is een jonge ster, als die dood gaat krijg je een rode reus en da arna een witte dwerg. dat is een afgekoeld e ster. tja, deze vraag kunnen we niet beantwoorden op dit moment. ik geloof ook in meer leven omdat gisteren yoda belde X-p. gravitatie trekt wel stof en ander rommel aan die na miljoenen jaren een ster vormen dus ook zonnen.
Luister , eigenlijk weet men dat alleen met zekerheid over onze Zon (ster)
Er zijn buiten ons Zonnestelsel zo'n 700 planeten gelokaliseerd .... niet gezien....maar berekend door schommelingen in het lichtveld van bepaalde dichtbijgelegen sterren.
Men heeft tot nog toe nog maar één of twee grote gasreuzen echt kunnen fotograferen.
Of er Zonnen zijn zonder planeten : er is niets dat ons laat vermoeden dat dit niet zou kunnen.
De heelal is zo groot ,dat men bijna alle configuraties als mogelijkheid moet beschouwen.
Er zijn alle rare combinaties bekend : Zonnen die on Zonnen draaien ...planeten die extreem dicht bij de Zon staan , planeten die heel eigenaardige omwentelingen doen .....en dat zijn alleen een paar mogelijkheden.
Het lijkt waarschijnlijk, omdat er altijd(?) een accretieschijf van stof ontstaat bij de vorming van een ster, maar in het geval van dubbelsterren die redelijk dicht bij elkaar staan, lijkt het me dat er geen stabiele planeetbanen mogelijk of waarschijnlijk zijn. De planeten Saturnus en Jupiter hebben allebei ringen, en manen, maar het lijkt me onmogelijk dat die ringen en manen ook zouden bestaan als de beide planeten vlak om elkaar heen zouden draaien. De ringen zouden binnen de kortste keren deformeren en de manen zouden neerstorten of de ruimte in worden geslingerd.

Ik bedenk me net dat daarom de Aarde vanwege de Maan dus ook geen kleine maantjes heeft zoals Mars. Mogelijk zijn die er wel geweest voordat het Aarde Maan systeem bestond.

Kortom bij eenzame sterren als de zon zullen waarschijnlijk wel planeten zijn.

Het onstaan van leven lijkt mogelijk, maar er is een interessante paradox (paradox van Fermi), die zegt dat als dat dan zo waarschijnlijk zou zijn dat deze wezens al lang al contact hadden opgenomen. Voorlopig lijkt het nog erg rustig in het heelal, en het is bij spontaan ontstaan van leven niet ondenkbaar dat andere beschavingen ons een miljard jaar vooruit zijn, maar we merken er maar niets van.

Ik maak me liever druk om alle levensvormen die hier in hoog tempo verdwijnen zonder dat we ze ook maar kennen.