Draait er om elke zon planeten?

Dat zou inhouden dat er in elk sterrenstelsel echt ontelbaar veel planeten zouden zijn.. En er zijn ontelbaar veel sterrenstelsels. Als mensheid zijn wij heel erg klein, maar hebben wij wel een heel groot bewustzijn. Ik vind het raar dat wij zo uit de natuur zijn gegroeid. Wij komen geestelijk overal, maar we zitten vast in ons lichaam.
Maar als er overal planeten zouden zijn, is de kans vrij groot dat er veel meer leven is. En dan zijn we niet zo klein toch? Wel in verhouding maar niet in hoeveelheid.

Toegevoegd na 5 uur:
Hoi, bedankt voor de reacties. Ik ben pas 13 jaar oud en ik ben dan blijkbaar nog niet heel ver met mijn taal of het onderbouwen van mijn zinnen.
Ik wou het gewoon weten en wou dan ook gelijk heel veel in 1 vraag stellen. Mijn excuus maar bedankt voor het antwoord.

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe kan je bij elke ster (=zon) planeten verwachten. Dus ja: Er zijn heel veel planeten. Sterker nog: Er zijn statistisch gezien zoveel planeten dat er een stuk of 10 planeten in het heelal zijn waar leven ontstaan zou kunnen zijn.

Het lijkt waarschijnlijk, omdat er altijd(?) een accretieschijf van stof ontstaat bij de vorming van een ster, maar in het geval van dubbelsterren die redelijk dicht bij elkaar staan, lijkt het me dat er geen stabiele planeetbanen mogelijk of waarschijnlijk zijn. De planeten Saturnus en Jupiter hebben allebei ringen, en manen, maar het lijkt me onmogelijk dat die ringen en manen ook zouden bestaan als de beide planeten vlak om elkaar heen zouden draaien. De ringen zouden binnen de kortste keren deformeren en de manen zouden neerstorten of de ruimte in worden geslingerd. Ik bedenk me net dat daarom de Aarde vanwege de Maan dus ook geen kleine maantjes heeft zoals Mars. Mogelijk zijn die er wel geweest voordat het Aarde Maan systeem bestond. Kortom bij eenzame sterren als de zon zullen waarschijnlijk wel planeten zijn. Het onstaan van leven lijkt mogelijk, maar er is een interessante paradox (paradox van Fermi), die zegt dat als dat dan zo waarschijnlijk zou zijn dat deze wezens al lang al contact hadden opgenomen. Voorlopig lijkt het nog erg rustig in het heelal, en het is bij spontaan ontstaan van leven niet ondenkbaar dat andere beschavingen ons een miljard jaar vooruit zijn, maar we merken er maar niets van. Ik maak me liever druk om alle levensvormen die hier in hoog tempo verdwijnen zonder dat we ze ook maar kennen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100