De exosfeer is de buitenste laag van de dampkring. De exosfeer begint op een hoogte van ongeveer 500 à 1000 km waar deze grenst aan de bovenkant van de thermosfeer en eindigt op een hoogte van ongeveer 10.000 km. De naam is afgeleid van het Griekse woord exo, dat staat voor buiten. Hiermee wordt verwezen naar het feit dat deze laag de overgang vormt met de ruimte. Met de exosfeer gaat de dampkring van de aarde over in het luchtledige van de ruimte.

Ergens tussen 500 en 10000km dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nul kilometer. Want de Aarde reist zelf door de ruimte. Om de Zon heen, en samen om het middelpunt van de Melkweg heen, die ook weer samen met andere stelsels rond een gemeenschappelijk middelpunt draaien.

Daarom is elk punt in de ruimte.

Maar meestal bedoelen we eigenlijk: boven de Aardse atmosfeer. En die wordt steeds dunner, naarmate je hoger komt. Het is maar hoe dun je de atmosfeer wil hebben.
Zo dun dat je niet meer kan ademen? Boven de 8 km wordt dat echt moeilijk.
Zo dun dat vliegtuigen niet meer kunnen vliegen? Boven de 35 km lukt dat niet meer.
Zo dun dat een ruimteschip in baan om de Aarde kan vliegen? Dat kan al bij 150 km, maar dan valt hij wel snel naar beneden.

Daarom kun je niet een precies antwoord geven op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zover ik weet is 100km een geaccepteerde grens.
De georganiseerde 'toeristische' ruimtereizen gaan ongeveer zo hoog, international space station zweeft een paar honderd km boven de aarde en dat beschouwt vrijwel iedereen als 'de ruimte'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, je kan wel een afspraak daarover maken, maar dan ben je 'juridisch' bezig.
Dit is meer een 'wetenschappelijke' vraag, duidelijk verkennend, en proberend zich een beeld te vormen van wat ruimte nu eigenlijk is. Er spelen geen belangen, en daarom zijn afspraken niet zinvol. Snap je?
Je wordt de ruimte ingeschoten, ondanks dat de aarde in deze ruimte rond told. Dus lijkt oneindig mij een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je laatst die vraag over t's en d's nog gezien?
Hij loopt, hij zegt, hij leest, hij tolt? Zeg maar een t-kransje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach een typfout is snel gemaakt en dit leidt tot vermaak van mierenneukers.
Vanaf hier is het eerst 4200 km naar Baikonur, daarna 100km omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 200 km zit je al in de ruimte.

De temperatuur van de atmosfeer varieert met de hoogte. Er basis hiervan wordt vaak een indeling van de atmosfeer in lagen gemaakt. Deze lagen zijn gescheiden door pauzes, die de bovengrens van elke laag vormen. Deze grenzen verlopen over het algemeen niet scherp. De hoogtes zijn niet overal op aarde gelijk en varieert ook met de dagelijkse en jaarlijkse gang. Op de polen liggen de grenzen vaak lager dan op de evenaar.
troposfeer - 0 - 6/18 km, temperatuur neemt af met de hoogte
stratosfeer - 6/18 - 50 km, temperatuur neemt toe met de hoogte
mesosfeer - 50 - 80/85 km, temperatuur neemt af met de hoogte
thermosfeer - 80/85 - 640-700 km, temperatuur neemt toe met de hoogte
exosfeer - 700 tot 800 km
Bronnen: