Hoe komt het dat de de lucht op een heldere dag blauw is, terwijl het heelal zwart is?

Op een mooie zonnige dag met weinig wolken is de lucht altijd blauw, terwijl het heelal daarboven zwart is, hoe komt dat dan dat de lucht blauw is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter info: da's één van de meestegestelde vragen op answers.yahoo.com. ('Why is the sky blue?')

Het beste antwoord

De kleuren die we aan de hemel zien zijn het gevolg van verstrooiing, breking en buiging van zonlicht door deeltjes in de atmosfeer.
Zonlicht beweegt door het zonnestelsel in rechte,
onzichtbare golven. Dit 'witte' licht is een mengsel van alle kleuren (namelijk rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet) in het zichtbare deel van het spectrum van elektromagnetische straling. Iedere kleur van het zichtbare spectrum heeft een andere golflengte: rood en oranje hebben de langste golflengten, indigo en violet de kortste. Als het zonlicht in onze dampkring komt, worden de lichtgolven in verschillende richtingen verstrooid door stofdeeltjes en luchtmoleculen. De kortere, blauwe en violette golven worden effectiever verstrooid dan de langere, oranje en rode golven. Een mengsel van violet, blauw, groen en geringe hoeveelheden van de andere kleuren wordt aan de hemel verstrooid. De combinatie van deze kleuren levert blauw op. De precieze tint hangt af van de hoeveelheid stof en waterdamp in de lucht. Waterdruppeltjes en stofdeeltjes maken de verstrooiing minder selectief, zodat er relatief meer groen en geel bijkomen en de hemel grijzer wordt. Daardoor is de zomerhemel in de geïndustrialiseerde Europese landen vaak fletser dan de stofvrije hemel boven Australië en Afrika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Weerspiegeling van de zee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ze mij ooit op school geleerd hebben:

De lucht is blauw omdat het zonlicht door de atmosfeer heen komt naar de aarde en dan terug kaatst tegen de atmosfeer...

Kort antwoord, maar kan er ook niet meer van maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe droger en schoner de lucht, hoe blauwer de kleur. Vandaar dat we ook hoog in de bergen vaak een blauwe hemel zien. Een diepblauwe lucht wijst meestal op een lage relatieve vochtigheid. Hoe droger, hoe donkerder. Zou de lucht vrij van vocht zijn, dan zou er geen blauwe verstrooing zijn en zouden we het gitzwarte heelal zien. Ook buiten onze dampkring, waar geen water is, is de hemel inktzwart en zijn de sterren altijd zichtbaar, als ze niet toevallig achter een hemellichaam zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht van de zon komt door de atmosfeer. Het licht wordt deels weerkaatst. Het blauwen komt omdat de ene kleur makkelijker wordt doorgelaten dan de andere. Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies of of het blauwe licht nu juist wordt terug gekaatst of juist niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt door de vertrooiing van zonlicht. Omdat blauw licht zo'n korte golflengte heeft wordt het veel makkelijker verstrooid door de atmosfeer.