Is er in het midden van het universum een grote lege loze ruimte op de plek van de oerknal?

Als ik een reportage kijk over het ontstaan van het universum wordt er gezegd dat uitgaand van de big bang theorie alles is ontstaan. Dan wordt er ook gezegd dat het universum nog steeds in omvang aan het groeien is. Tot zo ver is me duidelijk wat de theorieën zijn. Maar dan laten ze een model zien van het universum. Mijn vraag is dan.....als alles op deze manier is ontstaan en nog steeds van die ene grote explosie aan het uitdelen is...is het dan dus ook zo dat er (in verhouding tot de mega grote afstanden, en "lege ruimtes " lichtjaren) een mega grote loze ruimte is in het midden van het universum? Als iets uit elkaar knalt en dus in een bol vorm alle richtingen heen schiet.....is in het midden daarvan toch een plek waar alles weg geschoten is, en dus niks meer is. Waarom wordt dat niet zo afgebeeld en/of over gezegd

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
kierkegaard47
5 jaar geleden
(Ik ben geen expert op dit gebied dus de volgende reactie is met de nodige slagen om de arm). Nee. Hoewel "alles vliegt uit elkaar als bij een grote explosie" een toegankelijk beeld is, lijkt wat we waarnemen meer het beeld te bevestigen dat _de ruimte zelf uitdijt_ (of dat in het verleden gedaan heeft). Stel je het universum eens voor als een ballonoppervlak (met stippen er op), die je langzaam opblaast. In het begin liggen alle stippen vlak bij elkaar, maar ze komen steeds verder van elkaar te leggen, zonder dat je _in dat oppervlak_ een plek kunt aanwijzen waar ze vandaan komen. Er is geen centrale lege plek. Nu is die er vanuit onze wereld wèl, natuurlijk, namelijk het inwendige van de ballon waar je lucht in blaast, dáár wijken de stippen vandaan. Maar dan denk je dus toch weer al weer _buiten_ het ballonoppervlak, dat -terugvertaald - de waarneembare dimensies van het universum voorstelt in deze beeldspraak. Maar het kan heel goed zijn dat de beeldspraak hier al mank loopt.
TurfGraver
5 jaar geleden
De bigbang is geen explosie maar uitzetten, uitdijen. Alles verwijderd zich van alles. Van uit ons zichtpunt zijn wij de centrum, maar dat geld voor elk object.
LeonardN
5 jaar geleden
@Turfgraver Als je dat zegt " Van uit ons zichtpunt zijn wij de centrum, maar dat geld voor elk object." Impliceer je dan ook niet direct dat het heel oneindig groot is? Misschien denk ik hier te beperkt (en dat zal altijd het geval zijn in deze materie) maar ik heb weleens begrepen dat het heelal uitdijt (niet dat dat nu enigszins voor te stellen is hoe dat dan weer kan). Als dat het geval is lijkt me er verschil te moeten zijn bij de objecten die zich dichter bij de uitdijende zijde zitten dan objecten die zover daarvan afzitten dat ze alle kanten op kijkend het verschil nooit waar kunnen nemen. --- Ahh ik lees net (zat het ook te bedenken) dat uitdijen en oneindig groot elkaar niet uitsluiten.

Het beste antwoord

De wetenschap kan hier geeneens antwoord op geven.
Het wordt wel zo 'simpel' uitgelegd en gevisualiseerd om het enigszins te begrijpen.
Zelfs de wetenschap weet niet hoe het precies 'in het midden' is.

Het enige dat ontdekt is, is de kosmische achtergrondstraling van de oerknal.
Het is een stralingsrestant (restant van de hitte) van de oerknal, ofwel een restant van toen het heelal is begonnen. 'Nagloeien van de oerknal'. Dit is ook de oudste straling van het heelal die de wetenschap onderzoekt.

De uitbreidingen, gesteld in de vraag, kloppen, maar lijken niet in alle richtingen hetzelfde te zijn. Kort na de knal schijnt het heelal zich ook sneller dan het licht te hebben uitgedijnd.

Deze kosmische achtergrondstraling schijnt wel voor te komen in het hele heelal. Dus ook niet alleen in het 'midden'.
Midden 2018 zijn onderzoekers nog steeds bezig om andere signalen op te zoeken binnen deze straling. Omdat in het begin de uitdijing sneller was dan het licht, moet er in de kosmische achtergrondstraling polarisatie (licht) te zien zijn. Het is ook gesuggereerd tijdens onderzoek, maar nog steeds niet goed gezien. Dit zou een belangrijke stap zijn in de theorie van de oerknal, maar nog steeds niet alle vragen beantwoorden.

Er zijn echter ook wetenschappers die deze theorie ondermijnen en zeggen dat er voor de oerknal een ander heelal was. Dit is de CCC theorie.
Kortom, zelfs binnen de wetenschap zijn er nog steeds wetenschappers met andere theorieën.

Ik weet niet of dit antwoord enigszins jouw vraag beantwoord, maar ik heb mijn best gedaan.

https://www.kuuke.nl/de-kosmische-achtergrondstraling-het-restant-van-de-oerknal/
Zojuist nog een mooie tekst gelezen:
Zie het heelal als een stukje deeg dat rijst. Welke kant je opkijkt, er is geen midden. Het deeg blijft rijzen en rijzen, wordt meer en meer, maar een midden is nog steeds niet te zien.
Toegevoegd op 16 februari 2019 15:03: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vergelijking met het rijzende deeg is een goede, maar dekt niet geheel het verhaal. Neem een ballon als model. Niet de hele ballon maar alleen het vel. De binnenkant bestaat niet ook niet als leegte, want leegte heeft afmetingen of te wel Ruimtetijd en die bestaat. Deeg heeft massa en is daardoor minder geschikt als model van ons heelal. Teken een punt op de ballon en blaas hem. Je ziet meteen dat het midden op het ballonvel staat, waar je het ook getekend hebt. Zo is ons heelal: overal is het midden. Teken nog meer puntjes erop en blaas de ballon verder op. Ze bewegen alle van elkaar af maar tegelijkertijd ook naar elkaar toe. Bekijk de hele ballon maar. Gek hé? Die beweging veroorzaakt krachten, energie en materie. Dat is net zo moeilijk voorstelbaar als een plat heelal maar het is mogelijk wel de werkelijkheid. Lees: Motum, omdat alles ontstaat en bestaat uit beweging.

Andere antwoorden (1)

Het heelal is inderdaad bolvormig, maar het ligt aan het oppervlak ervan. Blaas een ballon met puntjes erop maar op. Je ziet dat elk puntje in het midden ligt. De Oerknal vond dan ook niet plaats in een lege ruimte, maar in een opzwellende. Die opzwelling kwam door beweging. De Oerknal en alles erna komt voort uit beweging. Lees: Motum daar staat het allemaal uitgelegd.