Heeft de zwaartekracht van een klein object met veel massa effect op een groot object met minder massa?

Is ruimte een strak gespannen folie, waardoor kleine, zware objecten een enorme aflopende trechter kunnen vormen?
Of kan iets zwaars heel ver weg zakken, in een soort deeg, waardoor een dicht naastgelegen object hier niets van merkt? Kort gezegd; hoe ziet die vervorming eruit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je 't hebt over folie, heb je 't over 2 dimensies. Er is echter sprake van (minimaal) 3 dimensies als je praat over objecten. Een vergelijking van hoe ruimte gekromd is vergeleken met een folie, daar daarom naar mijn mening mank.
Een ander voorbeeld welke misschien als analoog mag worden aangemerkt: snelheid druk je bijv. uit in m/s (2 'dimensies'). Je kunt nu ook niet snelheid uitdrukken in slechts meters of slechts seconden (slechts één 'dimensie').

De zwaartekracht van een klein object met veel massa heeft ongeveer evenveel (niet helemaal gelijk) invloed op andere objecten die wat verder weg staan, dan dat een wat groter object met dezelfde massa dat zou hebben.
In de berekeningen wordt ook veelal (om 't enigszins berekenbaar te houden) met puntmassa's gewerkt.
Met stelt zich bij die berekeningen dus voor dat een massa (zoals een planeet of een sterrenstelsel die heeft) zich allemaal in één punt bevindt. En als je dan objecten bekijkt die relatief ver uit elkaar staan, merk je dat het voor de de komsten van de formules m.b.t. de zwaartekracht niet zoveel uitmaakt of de puntmassa nu echt een puntmassa is of dat 't een wat grotere massa is.

Hoe je nu de vervorming van de ruimte kunt zien: ik zou 't eigenlijk niet weten anders dan bijv. gewoon kijken naar hoe een object materie van een ander object afsnoept (en daarbij al dan niet veel straling uitzendt). In principe speelt zwaartekracht en de daarbij horende vervorming een taak bij alle mooie plaatjes die je van ons heelal kunt vinden wel een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja zeer zeker, kijk maar eens naar de effecten van een Quasar op haar omgeving. Een quaser is een is een ster met een diameter van slechts een aantal kilometers doorsnede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet het volume, maar de massa maakt idd de dienst uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U stelt eigenlijk een vraag over zwarte gaten en hun invloed.
Wat in het extreme Uw vraag is.
Ik kan hier niet in twee woorden uitleggen wat er allemaal gebeurt....maar het effect is immens.
In volgende link wordt dat in simpele bewoording duidelijk:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorm van de folie hangt af van de grootte van de massa en van de massadichtheid.
- een groot volume met een beperkte massa zal een grote kom vormen.
- een kleine massa met een grote massadichtheid zal eerder op een trechtervorm lijken.

Wat dat laatste betreft zijn er theorieën die stellen dat er zeer veel micro zwarte gaten kunnen bestaan: een zeer kleine hoeveelheid massa, maar met een zeer grote dichtheid. Vergelijk dit met het duwen van een speld in de folie. Er kan vlak naast u zo'n micro zwart gat aanwezig zijn zonder dat je daar iets van merkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daarvan zijn in het heelal veel voorbeelden van gevonden. Het gebeurt vaak in een dubbelster-systeem waarvan één via een supernova tot een neutronenster met een diameter van enkele tientallen km's is ingekrompen. Een dergelijk zware dwerg kan door z'n immense zwaartekracht slierten materie van de 'normale' begeleider af trekken.

Jouw 'trechter in een strak gespannen folie' is een populaire visualisatie van de ruimte-tijd kromming veroorzaakt door een object met veel massa. Te veel om hier goed uit te leggen maar kijk hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimte-tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een scherp , diep dal die puntvormig eindigt op het laagste punt.