wat is sneller dan licht?

wetenschappers zeggen dat niets sneller is dan licht,maar is dat waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (20)

Ja, dat is waar. Niks is sneller dan het licht. Een lichtdeeltje is zo snel, dat 't voor hem GEEN tijd kost om 1000000 lichtjaar te reizen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor 't geval ik nog meer minnetjes krijg: EERST mijn reactie(s) lezen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de relativiteitstheorie is dit 'onwaarschijnlijk' , verder is me er nog niet uit
link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nooit gehoord dat er iets sneller zou zijn, alles wat zeer ver buiten ons zonnestelsel ligt wordt aangegeven met lichtjaren, dus lijkt mij dat dan wel het snelste is om weer te geven,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als wetenschappers dat zeggen zal het wel waar zijn. Aan de andere kant kan het ook gewoon betekenen dat datgene wat sneller is dan het licht nog niet ontdekt is :-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht gaat met een snelheid van 350.000km per seconde.
De mens heeft niets ontdekt in het heelal of op aarde wat sneller is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
299.792,458 km/s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm heeft gelijk, het is 299.792,458 km/s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja leuk allemaal, het gaat hier niet om de snelheid van het licht. Het gaat om of er iets sneller is.
Als licht een leugen is, zal de waarheid sneller zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zenuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht is op dit moment bij onze kennis onherroepelijk het snelste wat er bestaat, het ondervind geen weerstand en raast met de onbegrijpelijke snelheid van 300.000 kilometer per uur.

het enige wat ik me kan bedenken wat misschien voor snellere snelheden kan zorgen is een zwart gat, zijn aantrekkingskracht is zó sterk dat er geen licht uit kan ontsnappen, vandaar de naam zwart gat. MIsschien is het dan ook mogelijk dat hij dingen naar zich toe trekt met meer dan de snelheid van het licht? of misschien kan een zwart gat wel de snelheid van het licht verhogen?
zwarte gaten zijn als een zwarte box vol mysteriën..

Toegevoegd na 5 uur:
*300.000 km per seconde natuurlijk ; )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snelheid moet 300.000 km/sec zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pardon, foutje! en bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een mooie theorie, van mij een + maar toch denk ik dat het hoogst onwaarschijnlijk zal zijn.
dan zou een zwart gat oneindig veel energie nodig hebben om het deeltje te 'trekken'als het ware. maar dat is mijn gedachte, wie weet dat het toch zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen jammer dat er word geantwoord binnen de wetenschappelijke kennis.
Volgens de theorie van Einstein is het niet mogelijk dat een voorwerp (of informatie) een snelheid heeft die hoger is dan de lichtsnelheid, 299.792.458 m/s. Omdat de dichtstbijzijnde sterren, niet zijnde onze eigen zon, op enkele lichtjaren (de afstand die een voorwerp op lichtsnelheid aflegt in een jaar) afstand van ons verwijderd zijn zou een voorwerp dat minder dan de lichtsnelheid heeft er jaren over doen het dichtstbijzijnde zonnestelsel te bereiken. Ook een communicatiesignaal zou deze tijd nodig hebben om de regio te bereiken, zodat communicatie vrijwel onmogelijk is. Bovendien zou het behalen van de lichtsnelheid door een voorwerp oneindig veel energie kosten. Hierbij moet opgemerkt worden dat bij efficiënte methoden van energieomzetting deze energie bij het afremmen weer teruggewonnen zou kunnen worden.
13 jaar geleden
ronaldP
13 jaar geleden
Over dat herwinnen van energie zijn we ook nog niet helemaal uit denk ik omdat snelheid relatief is en er absoluut gezien, wanneer je afrem, toch weer energie in tegengestelde richting toegevoegd dient te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Omdat de dichtstbijzijnde sterren, niet zijnde onze eigen zon, op enkele lichtjaren (de afstand die een voorwerp op lichtsnelheid aflegt in een jaar) afstand van ons verwijderd zijn zou een voorwerp dat minder dan de lichtsnelheid heeft er jaren over doen het dichtstbijzijnde zonnestelsel te bereiken." Let wel: de reiziger ZELF zou er lang geen 100 jaar over doen(!!) om een ster te bereiken die 100 lichtjaar van ons is verwijderd, als de reiziger bijv. met 99% van de lichtsnelheid reist t.o.v. het vertrekpunt. T.o.v. de achterblijven zou de reiziger er trouwens _wel_ net iets meer over doen dan die 100 jaar, plus waarschijnlijk nog een paar maanden ofzo (hele ruwe schatting - ik zal er substantieel naast zitten) voor 't versnellen en afremmen zodanig dat de mens niet uitelkaar gedrukt wordt. Als wij dus ooit met de snelheid van bijv. 99,99% van die het licht zouden kunnen reizen, is sterrenreizen gewoon mogelijk. Zonder dat je generaties hoeft te wachten, als zijnde reiziger. De achterblijven moet wel gewoon generaties wachten voordat de reiziger terug is. Als de reiziger terug is, zal ie zien dat zijn kleinkinderen dus inmiddels ouder kunnen zijn dan de reiziger zelf. Naar de toekomst reizen kan dus. Naar 't verleden (als individu zijnde) niet. Tenzij je alles behalve de aarde supersnel zou kunnen versnellen en dan weer terug laten halen. Maar dat kan niet.
De flitspaal van de politie volgens mij.
Nee, grapje.
Niets is sneller dan licht en dat kan ook niet.
Als je daar echt meer over wilt weten, zit er niets anders op dan je hoofd te breken over de theorieen van Einstein en ik vrees dat je het dan nog steeds niet kan bevatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grenzen van het heelal. Het heelal is 13,5 miljard jaar oud; de grenzen echter bevinden zich op ruim 46 miljard lichtjaar. Dat komt door de uitdijing van het heelal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Zoals iedereen al zegt, tot nu toe niets''

Maar ja, 20 jaar geleden beweerde een zeker iemand dat het nooit mogelijk zou zijn alle computers ter wereld met elkaar te verbinden. nog verder terug zei men dat het onmogelijk was dat de mens een apparaat zou kunnen maken dat mensen zou laten horen. Ik benoem even wat simpels, maar ik wil er mee zeggen dat de mens in de toekomst misschien wel iets uitvindt, waar mee er sneller dan het licht gereisd kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"20 jaar geleden beweerde een zeker iemand dat het nooit mogelijk zou zijn alle computers ter wereld met elkaar te verbinden. "
Maar dat was slechts één (of een paar) sukkel(s). NU zijn er _tienduizenden_ wetenschappers die volhouden dat niks sneller kan dan het licht.
sterredag
13 jaar geleden
vroeger beweerde heel veel mensen inclusief de wetenschappers van weleer dat de aarde plat was, blijkt ook niet waar. was maar 1 of een paar sukkels die anders dachten, en die hadden toch mooi gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft volgens mij niets te maken met toekomstige uitvindingen. Het is toch een van de natuurwetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"vroeger beweerde heel veel mensen inclusief de wetenschappers van weleer dat de aarde plat was"
Dat waren geen echte wetenschappers, hoor. Verder konden de wetenschappers er niet echt voor uit komen wat ze dachten. Immers, ze zouden dan worden gemarteld en vermoord - want het was tegen de godsdienst. Zo dacht het publiek tenminste.
In feite zie je dat nog steeds: evolutie wordt afgewezen door bepaalde religieuzen. Terwijl je iets goddelijks nooit kunt bewijzen, en evolutie gewoon de waarnemingen van alledag beschrijft.
in principe wel. als we de relativiteitstheorie volgen.

maar de relativiteitstheorie laat ook Tachyonen toe.
dit zijn hypothetische deeltjes, die sneller zouden gaan dan het licht. dit deeltje zou dan oneindig veel energie nodig hebben om tot de lichtsnelheid afgeremd te worden.

maar let op. dit deeltje is hypothetisch.

Toegevoegd na 3 minuten:
oh, ik zie dat mijn antwoord al gegeven was.

ik zag alleen maar een antwoordbalk, en dacht dat de vraag net gesteld was. nu zie ik ineens dat de vraag 6 uur geleden is gesteld -_-'

sorry daarvoor. Jeroen1962 heeft een goed antwoord.
die krijgt nog een + van mij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je natuur(wetten) staat niet toe dat iets de lichtsnelheid overschrijdt. Dat wil zeggen: van onder die snelheid accelereren naar erboven gaat niet. En andersom de grens overschrijden door af te remmen ook al niet.

Maar het is niet helemaal onmogelijk dat er iets bestaat dat altijd al sneller dan het licht gaat. Zoiets hebben we alleen nog nooit gezien al die tijd dat we al experimenteren met dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tachyonen zijn theoretisch en nog niet aangetoond.
Probleem is dat de definitie hun ontdekking in de weg staat; dat ze niet langzamer dan het licht kunnen!

inderdaad, de theorie laat ruimte maar het is zeer de vraag of het een theoretisch deeltje zal blijven dat alleen gebruikt kan worden om bepaalde zaken te verklaren.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We weten dat er in ieder geval iets sneller gaat dan de lichtsnelheid. Het heeft te maken met quantumverstrengeling en zoals Einstein zei "spooky deeltjes". Als je een foton koppelt aan een ander foton via verstrengeling dan is ondertussen bewezen dat als je iets aan het éne foton verandert (de spin bijv) de andere foton instantaan dezelfde spin krijgt. Hoever deze fotonen ook uit elkaar zijn. Je zou dus kunnen zeggen dat informatie sneller dan het licht gaat. Dit concept wordt waarschijnlijk ook een belangrijk onderdeel van de toekomstige quantumcomputer en van communicatie over miljoenen kilometers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel iets dat sneller gaat dan licht. Er beweegt alleen niks door ons heelal met een grotere snelheid dan de snelheid van het licht. Maar het heelal zelf breidt zich wel sneller uit, veel sneller zelfs. Dit word onder andere beschreven in de m theorie als ik me niet vergis.