Daar ons moleculaire stelsel nogal lijkt op het sterrenstelsel, is het dan mogelijk dat wij een een heel groot wezen leven ? (zie Men in Black)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mee eens Casp. Dat zegt helemaal niets. Ieder antwoord op deze vraag is goed, daar niemand het weet.

Het beste antwoord

Je veronderstelling dat ons moleculair stelsel lijkt op een sterrenstelsel is onjuist.

Het model van het atoom dat je kent is een benadering van hoe het werkt, maar niet een afbeelding van hoe het eruit ziet. Men weet eigenlijk in z'n geheel niet of nauwelijks hoe het er daadwerkelijk uit ziet. Sterker nog - er is een zogeheten "planetair model" van het atoom geweest, welke eruit zag als een sterrenstelsel of zonnestelsel, en deze is verworpen omdat het niet overeenkwam met de waarnemingen over het gedrag van een atoom.

Ook is het zo dat de banen van elektronen zich slechts op specifieke afstanden van de atoomkern kunnen bevinden, terwijl in de grotere systemen deze beperking niet bestaat. Elektronen zijn ook niet beperkt tot een vlak waarin zij om hun kern moeten draaien, maar kunnen in een wolk hier omheen (zolang de afstand klopt). Dit terwijl een planetair systeem vlak moet zijn om op langere termijn stabiel te blijven. Elektronen veranderen ook makkelijker van omloopbaan zonder dat de atoom direct uit elkaar ploft. Als Jupiter plotsklaps de baan van Mars zou gaan volgen, merken we hier de gevolgen van.

Tevens is uit alle waarnemingen tot nog toe gebleken dat materie op de grote schaal van planetaire- en sterrenstelsels zich geheel anders gedraagt dan op atomair niveau. Dit zou betekenen dat de "atomen" waaruit die grotere wezens bestaan ander gedrag vertonen dan atomen zoals wij die kennen.

Dit alles betekent overigens niet dat het onmogelijk is. Alleen ik ga er voorlopig niet van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zeer onwaarschijnlijk, maar theoretisch mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch gezien kan je daar niks over zeggen omdat we nog erg weinig weten over het heelal.

Maar ik heb me dit eerder ook al eens afgevraagd, maar de conclusie getrokken dat planeten en zonnestelsels echt andere dingen zijn dan moleculen (moleculen bestaan uit atomen, of een verbinding van elementen) terwijl planeten en zonnestelsels veel ingewikkelder zijn dan moleculen met een eigen zwaartekracht die, in het geval van een groter geheel, dan erg groot zouden moeten zijn. Stel voor dat in onze wereld de zwaartekracht tussen verschillende moleculen groter zou zijn dan de zwaartekracht van de aarde. Dan zou er eigenlijk ook niet echt meer van een zwaartekracht op aarde te spreken zijn omdat niks meer richting de aarde wordt getrokken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedenk me net iets dat onduidelijkheid kan scheppen: als je in deze wereld een stuk papier omhooghoudt vallen moleculen ook niet uiteen door de zwaartekracht van de aarde, maar blijven ze aan elkaar zitten. Komt natuurlijk omdat moleculen vast zitten aan elkaar m.b.v van bindingen, terwijl het sterrenstelsel/heelal ''vast'' zit aan elkaar m.b.v. zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De micro en macro cosmos zijn heel boeiend....en de wetenschap zoek verder en verder in die twee uitersten en nooit schijnt er een eind aan te komen...
Er zijn opvallende gelijkenissen ,ja
Het filosoferen waard ....maar daar stopt het
Er zijn verschillende theorieën , maar die hebben louter hypothetische waarden.
Zolang men het eerste niet kan verklaren ,heeft het weinig wetenschappelijke zin het andere al te verklaren.
Dan zitten we op de grens van fantasie en science-fiction
Boeiend wel....maar wetenschappelijkl non sense
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan inderdaad theoretisch het geval zijn. We weten erg weinig van het subatomaire. Atomen heeft ook nog niemand gezien. Alleen met een oppervlakte scan van de krachten rondom atomen, maar we weten niet waaruit het precies bestaat, etc. We weten ook weinig van materie die er theoretisch zou moeten zijn (zoals antimaterie en donkere materie). al deze factoren maken veel theorieen mogelijk. Natuurkundigen op dit gebied doen ook weinig anders dan 'fantaseren' hoe het zou kunnen zitten. Niet zomaar in het wildeweg natuurlijk. Het is in ieder geval jammer wanneer we interessante ideeen te snel laten vallen. Vroeger werd je zelfs opgepakt als je aparte ideeen had. Laten we vieren dat dat niet meer zo is met veel theorieen.
Bronnen: