Kan ik de melkweg zien in de posbank?

Kan ik de melkweg zien in Nederland bij de posbank? En heeft iemand daar toevallig ook de melkweg gezien?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In de veluwe is het natuurlijk wel lekker donker dus dat scheelt wel wat echter: De melkweg is het beste te zien in het najaar. Hij is het helderst in de richting van het sterrenbeeld Boogschutter. In die richting ligt dan ook het centrum van ons Melkweg stelsel. Dit centrum is vanuit Nederland nooit goed te zien. Dat komt doordat het sterrenbeeld boogschutter bij ons nooit hoog boven de horizon staat.
Dat komt in Nederland en België nooit heel hoog boven de horizon. In de zomer staat het ‘s nachts op maximaal 15°. Maar op het zuidelijk halfrond staat het in dezelfde periode (juni-september, dat is daar dus winter) hoog aan de hemel en is het heel mooi te zien als een bijzonder sterrijk gebied, met veel serrenhopen en lichtende nevels en doorkruist door donkere gaswolken.

Dus al is het in posbank lekker donker en je weinig lichtvervuiling hebt, door de lage doorgang van de melkweg zul je de Milkyway toch niet goed zien, zeker niet als het zicht gehinderd is door bomen.

http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/melkweg.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier een foto vanuit Posbank op de hemel. Je ziet wel sterren maar is misschien wat je bedoelt met de melkweg.

http://zoom.nl/foto/landschap/de-posbank-en-de-melkweg.2708735.html

Toegevoegd na 11 minuten:
Zie tevens http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/vraag/237233/nederland-melkweg-filmpje-blote-oog
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Poehpoeh, mooie foto