Is het uitgesloten dat de mensheid ooit een verre buitenaardse beschaving kan bereiken, aangezien niets sneller kan gaan dan lichtsnelheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat is juist niet uitgesloten.

De dichstbijzijnde ster (proxima centauri) bevind zich op een afstand van 4 lichtjaar. Dat betekent dat je er minstens 4 jaar over doet om daar te komen. Met de huidige rakettechnologie duurt het eerder honderdduizend jaar. Maar het is niet uitgesloten dat er in de toekomst een raketmotor wordt ontwikkeld die wel in de buurt van de lichtsnelheid kan komen. Er is geen natuurwet die dat verbied.

Dan is er nog de vraag waar de dichtsbijzijnde buitenaardse beschaving zich bevind. Als dat aan de andere kant van de melkweg is, duurt het zelfs met de lichtsnelheid nog honderdduizend jaar om er te komen. En naar een ander melkwegstelsel kan het helemaal miljoenen jaren duren.

Dus het is zeker niet uitgesloten, maar het hangt af van onze rakettechnologie en waar de dichtsbijzijnde buitenaardse beschaving zich bevind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk met je reistijd — vanuit het gezichtspunt van de achterblijvers, om precies te zijn. Of vanuit het gezichtspunt vanuit de andere beschaving die door ons bezocht wordt. Maar voor de reiziger zelf verloopt de reis veel sneller. Zeker als je tegen de lichtsnelheid aanzit. Van hier naar Proxima Centauri duurt dan, vanaf de aarde gezien, vijf jaar of zo. Vanuit Proxima Centauri gezien ook. Maar voor de reiziger kan het een reis van een maand of drie zijn. De reiziger wordt, ook zonder statis, gedurende de reistijd drie maanden ouder. Zijn horloge zal zo’n aardse 91 dagen wegtikken. Ik heb mijn getallen niet nagerekend (hoe ver kun je komen met een maximale versnellen van zeg 3 g?), maar dit is het principe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik ben inderdaad de lorentzcontractie van de af te leggen afstand vergeten zodra je in de buurt van de lichtsnelheid reist. Dat veranderd mijn antwoord wel een beetje: Het feit dat de lichtsnelheid eindig is zorgt er dus voor dat je zelfs binnen een mensenleven naar de andere kant van de melkweg kan. Als je maar hard genoeg gaat ;)

Andere antwoorden (10)

Dan moet de mens vele levens zien te overbruggen in een omgeving die niet van nature behulpzaam is...
Dan zou het kunnen, maar voorlopig is dat nog een brug te ver...
En idd de c = de lichtsnelheid dat kunnen we bij lange na niet eens benaderen...
We zouden in net meer dan 8 minuten naar de zon kunnen, maar materie kan dat (nooit) niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeg nooit "nooit".
Wie 100 jaar geleden voorspeld had dat mensen op een dag met de hele wereld contact konden hebben door gewoon ergens een tekstje in te tikken die hadden ze ook voor gek verklaard.

De vraag is echter of er een "verre buitenaardse beschaving" bestaat en wie er dan eerder wie wil gaan bezoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen voor gek verklaren omdat ze iets voorspellen wat in de toekomst mogelijk zou zijn is gebaseerd op emoties, voor het niet kunnen bereiken van de lichtsnelheid zijn gewoon bewijzen, alhoewel het theoretisch zou kunnen dat hier een fout in is gemaakt. In ieder geval vind ik dat niet zo'n goede vergelijking.
"ja".....zie de zogenaamde (hypothetische) wormgattheorie.
Ach wie weet wat onze mensheid nog te wachten staat!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is zeker niet uitgesloten aangezien er niets uit te sluiten valt. Het leven en wat ervan wordt is nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee er zijn diverse mogelijkheden.
Het is nooit bewezen dat je niet sneller kunt dan het licht.
Als je met de snelheid van het licht gaat of iets langzamer, dan hoef je niet persé lang onderweg te zijn.
Je zou gebruik kunnen maken van natuurlijke of kunstmatige wormgaten.
Je kunt een schip ontwerpen waar generaties aan mensen op zouden kunnen leven, zodat ze honderden jaren kunnen reizen.
Als mensen straks oneindig leven (of langer dan nu) kun je ook binnen één generatie reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets is uitgesloten. Dat is juist het fascinerende van de vooruitgang van de mensheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien bereikt die verre buitenaardse beschaving ons wel! Scheelt ons een hoop gereis! En wie weet bevindt er zich wel een beschaving binnen de 30 lichtjaar. Dan kan je als 20 jarige vertrekken, op je 50e daar aankomen, daar even rondkijken en op je 80e ben je weer thuis, op aarde.
(Maar dan zouden we al met me lichtsnelheid moeten kunnen reizen, wat nu nog niet kan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar ik wel wat in zie, is de techniek die je in sommige science-fictionfilms ziet. De astronauten worden eeuwen lang in een comateuze toestand (stasis) in life-support toestellen verzorgd totdat ze op hun bestemming zijn. Zover is de techniek nog niet en ook is een probleem welke kant je op moet reizen, maar op den duur kom je dan wel een eind weg...
Plaatje bij antwoord
AWM
15 jaar geleden
Ik denk niet dat het is uitgesloten. Misschien ontdekt iemand een "shortcut" in de ruimtetijd, zodat we met met een relatief lage snelheid ons in enkele minuten lichtjaren kunnen verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uitsluiten is te sterk. Enkel omdat nu niemand weet hoe er sneller dan het licht gereisd kan worden wil niet zeggen dat dit nooit ontdekt wordt.

Aan de andere kant lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk.

Voor een theoretische superluminale aandrijving zou vrij veel wat we van natuurkunde weten veranderd moeten worden en dat is nogal wat. Het punt hier is dat de huidige kennis die we hebben van het universum het ondanks wat raadsels eigenlijk uitstekend doet. Dat gooi je niet zomaar omver.

Dit heeft niet zozeer met mijn voorstellingsvermogen te maken (wat inderdaad beperkt is) maar met wat er zou moeten gebeuren als je sneller dan het licht wilde reizen.