zijn wij voorbereid mocht er er een grote meteoor richting Aarde komen??

Je ziet het in diverse films, weekelijks slaan er onverwachte stukken puin op onze zon, maar als er ééntje nu onze richting opkomt, zijn wij hier dan op voorbereidt??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in die zin voorbereid: het zg star wars project of iets in die vorm. maar dan is ie al te dichtbij en geeft geen garantie op slagen.

Het beste antwoord

Nee
Wij kunnen helaas NIETS doen op dit moment.
Toch is vooral Rusland een manier aan het bedenken om grote meteoren eventueel af te leiden , te bombarderen met nucleaire springstof en zo meer.
Zij doen het vooral me de eventuele komst van Apophis in het achterhoofd.
Het gene men momenteel uitgewerkt heeft is oftewel niet realistisch oftewel brengt het nog meer gevaar mee voor de Aarde ( een grote meteoor in kleinere stukken schieten ....brengt nog meer gevaar mee dat er grote brokstukken op Aarde komen) . Er moet ook rekening worden gehouden met de aard van het materiaal ....een harde steen kan men in stukken schieten ....maar samengekoekt los zand of zoiets...niet.
De Nasa en het Amerikaanse leger zijn een manier aan het uitdokteren om de baan van een potentieel gevaarlijke meteoriet te begeleiden en af te leiden ...maar voorlopig zit dit nog in de fase van 'science-fiction' .
Aangezien men heel intensief mee bezig is....ziet men wel de gevaren.
Een bijkomend probleem is dat de gevaarlijkste Aardscheerders niet , of maar enkele dagen op voorhand kunnen ontdekt worden ...een object als Apophis is echt een uitzondering.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook mag men het gevaar van Apophis niet overdrijven :de kans dat die op de Aarde gaat botsen is vrijwel 0.
Maar er is dan weer een kans dat Apophis uit haar baan geraakt door de zwaartekracht van de Aarde en ie van de Maan en er een ander verhaal moet geschreven wordt ....want een meteoor als Apophis komt nog een paar keer terug na het eerste bezoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja en nee. Als we het object vroeg genoeg ontdekken en het is niet al te groot dan kunnen we actie ondernemen door bijvoorbeeld het inslag gebied te ontruimen. Bij grote objecten zijn we kansloos en uitgepraat. Iets zal het wel overleven zoals gebleken is in het verleden, maar of wij dat zijn? Overigens zou het voor de planeet niet zo slecht zijn als wij zouden uitsterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerlijk is het nee
je weet nooit waneer en als het echt erg is gaan we allemaal dood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt, gevaarlijk grote meteoren zijn evenzogoed te klein om ze met eentelescoop op tijd te zien.
Dat komt mede door hun snelheid tov de aarde die doorgaans ongeveer gelijk is aan de snelheid waarmee de aarde om de zon draait, ongeveer 100 000 Km/h.
Een meteoor van een kubieke kilometer (wat niet eens zo groot is) richt een onvoorstelbare ravage aan.
Die kunnen we alleen met veel geluk (nou ja , geluk) zien aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, laten we tenminste zeggen dat we ons best doen om ons voor te bereiden. Van belang is natuurlijk dat we de meteoor ver van te voren ontdekken en zo haar baan kunnen aanpassen. Dat is makkelijker dan erop landen en in stukjes blazen ;-)

Een (of meerdere) flinke kernbom(men), of geef wetenschappers hun zin en bouw een anti-materie-bom, moet de baan redelijk kunnen aanpassen.

En anders verplaats je toch gewoon de aarde? ;-)
http://www.guardian.co.uk/environment/2001/jun/10/globalwarming.climatechange