Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Planetenparade... heeft dat nog invloed op de baan van de aarde?

Dat we 7 planeten bij elkaar kunnen zien betekent dat, vanuit de aarde gezien, al die planten aan 1 kant van de aarde staan. Al die massa trekt dus ook allemaal aan 1 kant van de aarde.

Is dat zodanig significant dat het ook een merkbare invloed op de baan van de aarde ? Komen we b.v. wat verder van de zon te staan of zo ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, draait de aarde niet rond de zon. In werkelijkheid draait de aarde (net als elke andere planeet, en ook de zon) rond het massamiddelpunt van het hele zonnestelsel.

De positie van dat massamiddelpunt verandert niet.

Doordat zowel de aarde als de zon rond hetzelfde punt draaien, elk op haar eigen afstand en elk met haar eigen omlooptijd, verandert ook de afstand tussen de aarde en de zon een beetje. Maar dat is altijd al zo, niet alleen tijdens deze "planetenparade".

Dus ja, de afstand aarde-zon varieert. Zowel door de ellipsvormige baan van de aarde, als door het bovenstaande. Dit is continu zo, ongeacht hoeveel planeten we tegelijkertijd kunnen zien.
(Lees meer...)
Cryofiel
9 maanden geleden
Thecis
9 maanden geleden
Een kleine toevoeging, omdat ik dat soort dingen leuk vind: Alle hemellichamen in het zonnestelsel, inclusief planeten zoals de aarde, draaien rond het massamiddelpunt van het zonnestelsel. De zon maakt 99,76% van deze massa uit, en daarom bevindt het massamiddelpunt zich heel dicht bij de zon.
Nederlandse wiki, aardbaan. De Engelse wiki.is hier eat specifieker over, die geeft namelijk aan dat het massamiddelpunt van het zonnestelsel zich ongeveer 100 meter afstand van het oppervlak van de zon
(100 meter, geen kms, maar gewoon 100 meter, sprintend doe ik dat.... nou ja..., in ongeveer..., zeker binnen 1 minuut)
9 maanden geleden
100 meter... en de zon is verder natuurlijk zo glad als een biljartbal... (not)
Gek genoeg lijkt me de beschrijving "heel dicht bij de zon" hier nauwkeuriger dan "100 meter".
Thecis
9 maanden geleden
Niets is natuurlijk een volmaakte bol. Zeker die hete plasmabol.
Maar het massamiddelpujt bestaat ook niet echt. Het is een fictief punt. En dan neem je ook wat andere dingen aan, zoals dat de zon een perfecte bol is en dat we de massa exact weten etc etc.
En ja, die 100 meter , daar zit natuurlijk een foutmarge in. Dus het zou ook op het oppervlak van de zon of een km er van af (doe ik o.h.a niet binnen een minuut). Maar theoretisch komen we dus op 100 meter uit spreekt wellicht ook tot de verbeelding.
9 maanden geleden
Ik vraag me af of we elkaar begrijpen... ?
Ik bedoel dat het oppervlak van de zon vele hoogte verschillen kent, waardoor "100m boven het oppervlak" naar mijn idee een beetje een onpraktisch verhaal wordt.
Natuurlijk begrijp ik wel dat het hier om theoretische plaatjes gaat, maar toch....
Thecis
9 maanden geleden
Ik snap wat je bedoelt. Maar we kunnen het niet op een andere manier uitrekenen. De reden dat ik die 100 m meenam, was om het oerspectief te zien. Vlak boven het oppervlak van de zon had ook 100 km of 5000 km kunnen zijn (met een diameter van ca 1.4 miljoen km, beschouwen ik dat ook nog als vlak er boven). Tuurlijk is het onpraktisch. Maar gaf m.i. wel een idee hoe dicht het bij de zon ligt.
(Ikzelf had verwacht dat het massamiddelpunt in de zon had gelegen. Maar daar zat ik dus mis in).

Andere antwoorden (1)

De planetenparade heeft in principe geen significant effect op de baan van de aarde. Hoewel ze al die massa aan één kant hebben, is de zwaartekracht die elke planeet uitoefent heel klein in vergelijking met andere zwaartekrachten, zoals die van de zon en de maan.

Het effect van die massa op de baan van de aarde is zo minimaal dat het niet waarneembaar is. De aarde en de andere planeten bewegen in banen die vooral worden bepaald door de zwaartekracht van de zon en andere objecten in ons zonnestelsel.

Dus, als je je zorgen maakt dat de aarde verder van de zon gaat staan door een planetenparade, dat is niet het geval. Het zou miljarden jaren duren voordat dergelijke effecten merkbaar zouden zijn.

Wie heeft er ooit gekeken naar de effecten van planeten op de aarde? Hebben jullie daar interessante weetjes over?
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Thecis
9 maanden geleden
"De aarde en de andere planeten bewegen in banen die vooral worden bepaald door de zwaartekracht van de zon en andere objecten in ons zonnestelsel."
--> helemaal mee eens. De planetenparade heeft in principe geen significant effect op de baan van de aarde. Hoewel ze al die massa aan één kant hebben, is de zwaartekracht die elke planeet uitoefent heel klein in vergelijking met andere zwaartekrachten
--> grotendeels mee eens De twee uitspraken staan echter lijnrecht tegenover elkaar. Er moet absoluut uitleg hierbij zijn om het verschil duidelijk te maken / de nuancering hierin aan te brengen. Geen +, geen -
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing