Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden in sciencefiction-films ruimtestations als cylinder gebouwd als rond station? Kan je dan zwaartekracht opwekken?

In films zie je vaak ronde stations zodat er zwaarte kracht kan worden opgewekt door de draaiing.

een jaar geleden
1.3K
Thecis
een jaar geleden
Rond is sowieso handig in verband met drukverdeling.
Een draaiend wiel heeft wat meer materiaal nodig en elke kg kost behoorlijk wat om naar boven te krijgen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een cilindervormig (of beter nog een bolvormig) model kan beter de luchtdruk aan en is wat stabieler dan andere vormen.
Zwaartekracht opwekken in de ruimte wil je op deze missies niet. Gewichtloosheid is immers juist de reden dat je de ruimte in gaat.
Toevoeging:
Ik had de vraag niet goed gelezen. Dankzij de reactie van @Thecis ben ik me daar nu bewust van.
In films wil je immers juist wél zwaartekracht. Dat is namelijk een stuk makkelijker filmen omdat je dan in je film geen, of minder, gewichtloosheid hoeft te simuleren. We filmen immers gewoon op aarde.

Door een station rond te draaien genereer je een middelpuntvliede kracht. Dat kan in een ruimteschip ervaren worden alsof het zwaartekracht is.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 13 september 2022 18:43: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Met een ronddraaiend station kan je er beter wonen (want zwaartekracht dus minder spierdystrofie en botontkalking) en in het midden kan je nog steeds gewichtloosheid hebben.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding