Zou je in een baan om de zon nog steeds gewichtloosheid ervaren?

Dus stel het iss zou een baan om de zon hebben zoals de aarde dat heeft, ben je dan nog steeds gewichtloos?

een jaar geleden
1.3K
erotisi
een jaar geleden
Ja waarom zou dat anders zijn?
Mikaapje
een jaar geleden
Omdat toch elk object zwaartekracht heeft, en om de zon toch niet in vrije val verkeert of wel?
LeonardN
een jaar geleden
Wellicht verkeerd uitgelegd maar: De maan is in vrije val om de aarde
de aarde in vrije val om de zon
de zon is in vrije val om het centrum van de melkweg
de melkweg .... Zoals je in vrije val om de aarde kan zijn kan dat ook bij de zon
TurfGraver
een jaar geleden
Anders zou je niet in een "baan" om de zon zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Waarom staan alle, overigens goede, antwoorden hier als reactie?
TurfGraver
een jaar geleden
@Oze, omdat je hier geen duimpjes kan geven. ;)
LeonardN
een jaar geleden
Ik zou ook zeggen dat ALS de zon niet in vrije val verkeert je nog steeds een satelliet/ISS/object in een baan rond de zon kan brengen.
Daar heb je zwaartekracht voor nodig (en dat heeft de zon) en een object met een snelheid die haaks op die zwaartekracht beweegt.
Datgene wat in vrije val moet verkeren is vooral het ISS om de gewichtloosheid te ervaren. Het ISS verkeert in een vrije val, DAAROM ben je er gewichtloos.
Op de aarde ben je niet gewichtloos, omdat de aarde zelf een enorme massa is.w
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Alleen een correctie in de laatste zin
"Op de aarde ben je niet gewichtloos, omdat de aarde zelf een enorme massa is."
Je bent niet gewichtloos omdat jouw massa in een zwaartekrachtveld zit (dat van de aarde) en je inderdaad niet een hoge snelheid hebt.
Cryofiel
een jaar geleden
@LeonardN, het is niet nodig dat je, in je baan rond de zon, haaks op de zwaartekracht beweegt. In een elliptische baan ben je ook gewichtloos. Sterker nog, je hoeft zelfs niet in een baan rond de zon te bewegen. Oumouamoua (spelling?), de beide Voyagers... ze zitten niet in een baan rond de zon, hun baan wordt wel sterk beïnvloed doir de zon... en alle zijn gewichtloos. Ook als je de zon in valt ben je, zolang je nog niet in de atmosfeer van de zon bent, (vrijwel) gewichtloos.
LeonardN
een jaar geleden
Dank voor alle correcties!
Thecis
een jaar geleden
Mooi stukje er over:
https://sitn.hms.harvard.edu/flash/2018/free-falling-the-science-of-weightlessness/#:~:text=In%20space%2C%20astronauts%20and%20their,is%20pushing%20back%20on%20them. https://www.universetoday.com/95308/why-are-astronauts-weightless-in-space/

Antwoorden (2)

Gewicht wordt bepaald doordat massa in een zwaartekrachtveld zit (beter gezegd, omdat massa ruimtetijd vervormen, maar dan gaan we iets te ver voor deze vraag).

Wanneer je in een baan om iets heen zit (zij het om de aarde, de zon, de maan, een spaghetti monster) dan val je om een object heen. Je valt achter de horizon. Anders gezegd, als je zo hard gooit dan iets net zo hard naar beneden gaat als dat het object zelf kromming heeft, dan zit je in een baan om iets heen.
Het voordeel van die baan om iets heen, is dat je inderdaad gewichtloosheid ervaart (je bent niet gewichtloos, maar je ervaart het zo omdat alles om je heen met dezelfde snelheid om het object heen valt als jij. Daarom is een constante versnelling niet te onderscheiden naar het zijn in interstellaire ruimte waar je daadwerkelijk gewichtloos bent (wel massa, geen gravitatieveld, toch een uitstapje naar Einstein).

Een baan om een object is dus hetzelfde (herstel, geeft hetzelfde effect) als interstellaire ruimte, als een vallende lift of als een paraboolvlucht. Het effect dat alles om je heen even snel valt om het object heen als jijzelf.

Nu voor de daadwerkelijke vraag, als je in het ISS in een baan om de zon zit, val jij samen met het ISS even snel om de zon heen en ervaar je dat dus als gewichtloosheid. Dus ja, je ervaart dan gewichtloosheid.
Thecis
een jaar geleden
De gewichtloosheid heeft niets te maken met massa, zwaartekrachvelden of vacuum. Het enige wat je moet is net zo snel om de zon gaan zodat je om de zon blijft vallen. Alles wat met dezelfde snelheid meedraait, in het toestel, ervaart gewichtloosheid tot er wordt vertraagd of versneld.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
En om die snelheid precies goed te hebben, moet je dus de goede voorwaartse snelheid hebben 't.o.v. de aantrekkingskracht van het object. Dus het heeft wel direct met zwaartekrachtvelden te maken.... of mis ik iets?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Volgens mij spelen er 2 dingen door elkaar.
Om ergens een baan omheen te beschrijven (en daarbij gewichtloosheid te ervaren) heb je een zwaartekracht nodig.
Maar strikt gewichtloosheid hoeft niet alleen in een baan om een object heen, zoals deze jongeren bewijzen terwijl ze met een auto uit een vliegtuig springen. Verschil is wel dat die laatste een hard en plotseling einde kent, terwijl een baanvluch in theorie eindeloos kan duren.
https://youtu.be/Sg2-fG0FRJg
Thecis
een jaar geleden
@Oze
Strike gewichteloosheid heb je maar op 1 type plek en dat is in installatie ruimte omdat je dan (eigenlijk) geen zwaartekrachtveld hebt (of beter gezegd, vervorming van ruimtetijd o.i.v. een grote massa).
Al die andere situaties is schijnbare gewichtloosheid omdat je (plat gezegd) met een rotgans ergens naartoe valt (en in een baan om een object val je over de horizon heen). En vallen houdt in dat je naar een grotere massa toe gaat en dus dat je in een gravitatieveld zit (en dus gewicht hebt).