Hoe meten we wanneer we precies een rondje om de zon hebben afgelegd?

En hoe maten ze dat vroeger toen er nog geen moderne technieken bestonden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

'Vroeger' werd er niet gemeten hoe lang (namelijk; een jaar) het duurde om een rondje om de zon af te leggen, maar het concept 'jaar' is waarschijnlijk zo oud als de mensheid. Het bestaan van een 'jaar' volgt immers rechtstreeks uit de afwisseling van de 4 seizoenen en het variëren van de daglengte tussen zomer en winter: na een jaar was het weer zomer met de langste dag cq winter met de langste nacht.
Nauwkeuriger benadering (inclusief schrikkeljaren) ontstond toen men met zonnewijzers de lengte van de zonneschaduw kon gaan meten -die schaduw is het kortst om 12 uur 's middags op de langste dag van het jaar.

meer
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Nauwkeuriger benadering (inclusief schrikkeljaren) ontstond toen men met zonnewijzers de lengte van de zonneschaduw kon gaan meten "
En wat dacht je van de stand van de sterren zoals de Egyptenaren en Inka's het deden?
tinus1969
3 jaar geleden
@Griffin, dat zijn allemaal variaties op een thema: Patronen die bij goede observatie jaarlijks terugkeren. Ik denk dat (variaties in) daglengte als eerste opvielen, ook vanwege de link met seizoenen, omdat die van direct belang zijn voor de landbouw.
We tellen de dagen welke vallen van de ene hoogste stand van de zon tot de volgende hoogste stand van de zon. Dat blijkt op ca 365 dagen uit te komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Dat is gek, want waarom hebben we dan schrikkeljaren?? Als iemand PRECIES zegt dan zal deze bedoelen dat we 365 dagen 6 uren 9 minuten en 10 seconden om 1 omwenteling doen (siderisch jaar).
OF
365,2425 dagen (365d 5u 49m 12s) De schatting die jij nu geeft is al een mindere dan de Juliaanse kalender... (365,25 dagen)
gvrox
3 jaar geleden
Dit is in ieder geval daadwerkelijk een antwoord op de vraag; maar het valt nogal tegen als de Egyptenaren het al duizenden konden meten en tot een waarde van 365,242 konden komen....
LeonardN
3 jaar geleden
Inderdaad, nu hebben iig een antwoord wat voldoet aan de wijze waarop de vraag is gesteld. Dat is iig al mooi.
Het lijkt me stug dat men dit nu zo doet om op een precieze waarde te komen. Ik weet niet of een siderisch jaar de correcte is voor de vraag/dit antwoord, maar deze is gegeven op een nauwkeurigheid van secondes:
365 dagen 6 uren 9 minuten en 10 seconden. Dit antwoord lijkt dus meer iets voor de bijvraag. Niet de hoofdvraag. Net als het antwoord van tinus1969
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
De Egyptenaren en Azteken hadden in hun gebouwen spleten gebouwd waar op bepaalde momenten de zonnestralen exact doorheen vielen. Dat waren voor hen DE momenten. Ook de Kelten werkten met stenen "monumenten" voor hetzelfde moment,.
gvrox
3 jaar geleden
Dank je voor de extra informatie, elder161, maar hoe kun je dat dan zo construeren dat daaruit metingen komen die niet een geheel aantal dagen zijn ?