warom begint het nieuwe jaar niet op 21 december?

21 december is de kortste dag van het jaar vanaf dan worden de dagen weer langer. het is toch veel logischer dat het nieuwe jaar dan begint en niet 10 dagen later?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Logica zit hier niet in. Wij gebruiken al vele eeuwen de Gregoriaanse kalender ( die op een aantal vlakken overeenkomt met de Romeinse kalender): En die begint op 1 januari.
Chinezen gebruiken soms een andere kalender ..en daar Begint het jaar in de buurt van 1februari.
In de meteorologie laat men de winter tegenwoordig beginnen op 1december.
In de gregoriaanse , bestaat het jaar "0" , niet.
De schoolkalender is ook meestal anders.
Rond 21-23 December zijn de kortste dagen van het jaar bij ons! Op dat moment staat de Zon pal boven de Steenbokskeerkring.
Moest men vandaag de dag , de kalender uitvinden zou men misschien die datum wel nemen , het is trouwens nog altijd het begin van de 'traditionele ' winter bij ons.
Maar mondiaal gezien houdt dit ook niet altijd 'steek' , aan de evenaar zijn geen winters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na de winter de lente, na de lente de zomer, na de zomer de herfst, na de herst de winter, na de winter de lente, na de ... he! Het jaar gaat rond en rond en rond! D'r zit geen (logisch) begin of einde aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad logischer om morgen een nieuw jaar te beginnen, maar er zit geen logica in. Ooit is dit systeem bedacht. Wie er begonnen is om 1 januari ook 1 januari te noemen weet ik niet. Ze moesten gewoon een datum hebben om dingen af te spreken en hebben dus wat verzonnen. Ik vermoed dat degene dit op 1 januari verzon. Dat was dus het begin van het jaar.
Inderdaad. Het zou veel logischer zijn. Maar je zou ook op de langste dag van het jaar oud en nieuw kunnen vieren. Of aan het begin van de lente...