(Hoe) kun je door de geluidsbarrière heengaan zonder geluid te maken?

Van de op hand zijnde springer Baumgartner wordt verwacht/gehoopt dat hij door de geluidsbarrière gaat. Maar in tegenstelling tot bijv. een F16 heeft hij toch geen motoren die voor een geluid zorgen. Of is de snelheid van een voorwerp op zich al genoeg om de zogenaamde drukgolven te creëren om een geluidsmuur te vormen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Als iets door de geluidsbarrière gaat is daar geen 'muur' van geluid voor nodig. Die verwoording laat het lijken alsof je echt ergens 'doorheen' zou moeten gaan. Er wordt met het breken van de geluidsbarrière bedoeld dat zijn snelheid hoger is dan de snelheid van het geluid.
Op de hoogte waar Felix springt zal inderdaad weinig geluid zijn, dus daar heeft het niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door vooraf ook geen geluid te maken.

Als ik de uitleg van onderstaande bron goed heb begrepen, kan je het volgende beredeneren: De knal die je hoort na het passeren van een supersonisch vliegend vliegtuig is de uitbarsting van al het opgehoopte geluid wat je zou horen als hetzelfde vliegtuig subsonisch op je af zou komen vliegen, maar voordat het bij je is.
Als je het vergelijkt met een auto die met 50 km/h op je af rijdt: je hoort de auto aankomen, hij rijdt voorbij en het geluid neemt weer af. Als diezelfde auto supersonisch op je af komt, hoor je hem pas als ie je voorbij is, maar het geluid van het aan komen rijden, wat je dus hebt gemist, komt ineens binnen, als "knal" (minder hard dan die F16, omdat een auto nou eenmaal minder kabaal maakt).

Om terug te komen op mijn begin: als je helemaal geen geluid maakt, kan men je normaal ook niet horen aankomen, dus komt ook die schokgolf niet omdat er geen opgehoopte geluidsgolven zijn die je subsonisch tegemoet zouden komen vóór het bewegende object.

Als we dit vertalen naar Baumgartner: het geluid wat hij produceert zal vooral ruis zijn, door de luchtwrijving, dus de knal zal waarschijnlijk vrijwel niet te horen zijn. Als ie erbij zou schreeuwen (wat ik me best voor kan stellen), zou het al meer zijn;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door in het luchledige te vliegen.

Door de beweging ontstaat altijd geluid, daar heb je geen motor of iets voor nodig. Dit ontstaat doow wervelingen van de lucht en turbulentie. Bij het passeren van de geluidsbarriere merkt het vliegtuig, of in dit geval Baumgartner, zelf niets. Achter hem ontstaat echter een schokgolf die in een keer het oor bereikt en wat als knal ervaren wordt.

Vergelijk het met het volgende. Als een boot door het water vaart ontstaat er voor de boot een boeggolf. Je ziet dat wel eens in documontaires dat dolfijnen daar dan op surfen. Datzelfde is in de lucht met geluid, alleen zie je het niet. Als die boot dan sneller gaat dan die golf ontstaat er achter de boot een strakke golf die zich verspreid.

Dus je conclusie is correct. De snelheid is voldoende om drukgolven te creeeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het dan ook dat hoe harder je vliegt hoe groter de knal zal zijn of heeft de snelheid, eenmaal de geluidsbarriere overschreden, geen invloed meer of de luidheid van de knal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat altijd op de snelheid door de geluidsbarriere. Ik denk dat factoren als temperatuur en luchtdfuk invloed hebben maar dat die verwaarloosbaar zijn. Het enige wat echt van invloed is is de afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar maakt het wel uit dat je met een grotere snelheid door de geluidsbarriere heengaat dat de knal dan wel groter zal zijn. Immers de drukgolven worden met grotere kracht op elkaar gedreven dan zal de knal toch ook wel harder zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De geluidsnelheid in lucht is een (min of meer, want afhankelijk van luchtdruk en temperatuur) vast gegeven, dus de geluidsbarriere passeer je altijd met dezelfde snelheid. Wat zou kunnen is dat je de geluidsbarriere met een grotere versnelling passeert. Ik durf niet te zeggen of dat van invloed is op het aantal decibellen van de knal. De grootte van het toestel zal wel van invloed zijn, schat ik zo. Analoog aan mijn bootvoorbeeld, een olietanker heeft nu eenmaal een grotere boeggolf dan een roeiboot. Dus de concorde zal vroeger een hardere knal hebben gegeven dan een F16.