Naar schatting zijn er tot nu toe ongeveer 8000 satellieten de ruimte in gestuurd. Een organisatie in de V.S. die satellieten volgt meldt 5643 satellieten tot en met november 2003, maar daar zitten geheime satellieten niet bij en ook satellieten die te klein of te ver weg zijn niet. Van die satellieten waren er eind november nog 2974 in de ruimte en waren er 2669 teruggevallen in de dampkring van de Aarde, waar ze bijna allemaal helemaal verbrand waren.

Als een satelliet gelanceerd wordt dan blijven er soms behalve de satelliet zelf ook stukken van de raket door de ruimte zweven. Als een astronaut tijdens een ruimtewandeling een schroevendraaier verliest dan zweeft die schroevendraaier ook een tijdje rond de Aarde. En afval van de astronauten uit het Internationale Ruimtestation wordt de ruimte in gegooid en kan dan ook rond de Aarde blijven draaien. Er zijn dus naast de satellieten ook veel stukken ruimtetroep in een baan rond de Aarde. Eind november telde men 9275 stukken ruimtetroep die groot genoeg waren om op te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"En afval van de astronauten uit het Internationale Ruimtestation wordt de ruimte in gegooid en kan dan ook rond de Aarde blijven draaien." Zijn ze daar echt zo super-onverantwoordelijk??
Ik zou verwachten dat dat weer mee naar beneden gaat.

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schat zo’n 838 actieve. De dode tel ik niet mee.
http://www.goeievraag.nl/vraag/satellieten-zweven-aarde.37645

Als je ook de brokstukken meetelt: die zijn 'ontelbaar'. O.a. door 't extreem oververantwoordelijk in de ruimte kapot knallen van een raket door de Chinezen (achterlijk 'laat je spierballen-zien'-gedrag) en door de ongeplande botsing tussen twee sattelieten, zijn er enorm veel brokstukken bijgekomen de 'laatste jaren'.

Op een gegeven moment kan zo'n botsing voor een domino-effect zorgen: dat bijv. een heleboel of alle sattelieten neerstorten (sattelieten A en B knallen op elkaar; brokstuk C van satteliet A raakt satteliet D, die knalt ook weer in 100 stukken; etc.).

Niet alleen op aarde maken we er een gigantische puinhoop van - ook in de ruimte begint het onverantwoordelijke aardse gedrag al grote problemen te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat mij maar n foto zien waar je 1 zo'n brokstukje te zien is! Zijn genoeg foto'd vanuit de ruimte gemaakt toch!