Hoe zit dat met de maan ?

Als het halve maan is en we de rechterkant van de maan niet zien omdat daar de schaduw van de aarde op ligt, hoe kan die "platte" kant dan een beetje bol zijn ?
Door de schaduw van de aarde zou dat toch hol moeten zijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De Maan staat veel dichter bij de Aarde . De Aarde draait rond de Zon. De Maan draait rond de Aarde steeds met dezelfde kant naar de Aarde gericht. Dus: De Maan draait rond de Zon ongeveer samen met de Aarde.
De fasen die we zien zijn dus gewoon afhankelijk van waar wij ons bevinden ten opzichte van de zonneschijn op de Maan.
Die zonneschijn op de Maan kent net als bij de Aarde geen strakke omlijning .... omdat daar ook iets bestaat als schemerzone.
Nu de Maan is bolvormig ....wanneer die nu licht krijgt vanuit dezelfde richting dat de Aarde licht krijgt....kunnen wij die fasen op een zelfde plaats op Aarde op zeer regelmatige tijdstippen zien....en daardoor ook een maankalender maken voor een specifieke plaats.
Omdat de Maan bolvormig is zal eens voorbij of eens vooraleer de helft van of naar een volle cirkel ....de sikkel bolvormig lijken.
Eend onder 50% procent van beschijning ziet U dan het omgekeerde : zie fotootje.

Toegevoegd na 6 minuten:
nb. Soms is een kleine deviatie te zien aan de rand van de sikkel : dat komt omdat er op de maan ook bergen en randen van kraters zijn ...en die weerkaatsen het zonlicht op de randen : dat maakt het juist zo mooi om naar de Maan te kijken met een verrekijker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de bolling aan de linker kant kan je die bolling vergelijken met een kleine letter a. Dat betekend afgaande maan. De maan wordt elke dag kleiner.
Met de bolling aan de rechter kant lijkt die kant op de rechter zijde van de letter W. Wassende maan. De maan wordt nu elke dag groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet een deel van de maan niet, omdat de zon de maan van de zijkant beschijnt, NIET omdat de aarde een schaduw werpt (Op uitzonderlijke gevalle -maanverduistering- na).

De maan is bol / zonval komt ietwat bol over.