zien ze ik afrika of australie dezelfde sterren als wij hier in nederland zien?

wij zien hier elke nacht ongeveer dezelfde sterren op dezelfde plek in de hemel, maar zien ze in afrika of australie dezelfde sterren op dezelfde plekken als wij of misschien compleet andere? en hoe werkt dit

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Je kijkt van de aarde af om sterren te zien. Het is dus logisch, dat je in zuidelijke landen andere sterren ziet dan in noordelijke landen.
4 jaar geleden
Nee op het noordelijk en zuidelijk halfrond zie je andere sterren, De aarde is omringd met miljarden sterren. Maar denk even kleiner, een voetbal beplakt met sterren of stippen. Zet aan de kant waar je de bal kunt opblazen een poppetje en stel je voor dat jij dat poppetje bent. je ziet maar een gedeelte van de sterren. Verplaats je dat poppetje naar de andere kant dan zie je pas de sterren aan die kant. Zo kun je je ook voorstellen dat je stokjes in die bal prikt en daar de steeren aan ophangt, je ziet ze alleen maar aan de kant waar je staat