Over pakweg 5 miljard jaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
"Ongeveer 4.5 miljard jaar geleden is de zon ontstaan. De zon bestaat uit een enorme gasbol en uit “sterrenstof”( restanten van vroegere supernova’s).

In de kern van de zon is de druk en temperatuur zo hoog dat hier een kernfusie plaats vindt: waterstof wordt omgezet in helium. Bij dit proces komt zoveel energie vrij dat in één seconde uitgestraalde warmte voldoende zou zijn om alle oceaanwater op aarde binnen één seconde te doen verdampen. Dat dit niet gebeurt komt door de grote afstand aarde-zon en de filtrerende werking van de dampkring.

Na nog ongeveer 5,5 miljard jaar is de waterstof bijna opgebruikt, de zon zal dan imploderen (in elkaar ploffen) tot een neutronenster met een kleine diameter (en een zeer grote dichtheid) Naar algemeen aangenomen wordt zullen de ronddraaiende planeten van onze zon, zoals: Mercurius, Venus, Aarde, Mars, hierbij verdwijnen (weggeblazen worden)."

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van een reactie deze toevoeging:

Onze zon zal nooit een neutronenster worden, zoals het hierboven aangehaalde artikel beweert, daar is zij te licht voor.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze zon kan nooit een neutronenster worden, daar is hij/zij veel te licht voor
rose
13 jaar geleden
Dat zou goed kunnen, ik heb even snel iets gekopieerd dat mijn 5 miljard jaar ondersteunt.
De zon zal niet exploderen, echter over ca. 2 miljard jaar begint het proces wat hem een rode ster maakt. aan het einde nu over ca. 5 miljard jaar zal er dan een witte dwergster over zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is: nooit. Aangezien de Zon een ster is (een dwergster wel te verstaan) zal zij eerst een paar stadia (die van 'Rode reus' en 'Witte dwerg') doorlopen om na een immens lange tijd misschien helemaal te stoppen met het uitzenden licht ( de hypothetische ster: de zwarte dwerg ).

Het mens gaat het begin van het stadium 'Rode reus' enkel meemaken als deze de komende 5 miljard jaar voort blijft leven. Het stadium rode reus wordt namelijk geschat over 5 miljard jaar in te treden.

Rode reus
Een ster die aan het einde van haar “leven” nadert, noemt men een rode reus. Een ster geeft energie af door fusie van waterstof tot helium. Als dit waterstof bijna op is, wordt de stralingsdruk minder. Als gevolg hiervan trekt de ster wat meer samen onder invloed van haar eigen gewicht. Hierdoor stijgt de temperatuur en komt er waterstoffusie buiten de kern op gang. Hierdoor wordt er in de ster meer energie gemaakt dan daarvoor en de ster zwelt op. Weer als gevolg hiervan daalt de oppervlakte temperatuur en gaat de ster rood licht uitzenden.

Witte dwerg
Een witte dwerg is in feite een “dode” ster. Er vind geen kernfusie meer in plaats. Een witte dwerg kan alleen ontstaan uit een ster die niet zwaarder is dan 1,4 zonmassa’s. Anders ontstaat er bijvoorbeeld een zwart gat of een ander stertype. Nadat de ster als rode reus een deel van de materie heeft afgestoten als planetaire nevel, stort de kern ervan in tot een witte dwerg. Deze kern heeft ongeveer hetzelfde volume als de Aarde, maar de dichtheid is vele malen hoger. Het gewicht is namelijk nog even groot als een zonsmassa. Hierdoor is de zwaartekracht van een witte dwerg enkele honderdduizendmalen groter dan die van de Aarde.
Hoewel er vele witte dwergen zijn in ons heelal is het licht van deze hemellichamen niet waarneembaar met het blote oog, simpelweg omdat de oppervlaktes zo klein zijn. Al zou onze aarde een gigantische hoeveelheid licht uitstralen, dan nog zou dit licht van een grote afstand niet zichtbaar zijn.
Een witte dwerg stort niet verder in elkaar door twee principes:
1. Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Deze zegt dat als fermionen van dezelfde soort dichter bijelkaar komen de impuls moet toenemen.
2. Het uitsluitingsprincipe van Pauli. Deze zegt dat geen twee fermionen van dezelfde soort (elektronen, neutronen, protonen) dezelfde impuls en positie (quantumtoestand) mogen hebben.
Zie reacties voor vervolg!

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/levenslz.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das voor iedereen een vraag. ik hoop dat ik het in ieder geval niet meer ga mee maken . maar als ik eerlijk ben dan zal t nooit gebeuren denk ik want die zon zal misschien wel zo appart ontwikkelt zijn dat er in die kern niks is wat kapot kan gaan of kan smelten of wat dan ook. (hoop ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik hoop ook niet dat ik het meemaak maar het gas d
als het gas in de zon op is explodeert hij
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik hoop ook niet dat ik het meemaak maar het gas dat ervoor zorgt dat de zon licht geeft zal toch een keer op moeten raken en dan ontploft de zon, helaas pindakaas