Kun je op de maan geluiden maken?

Stel, je zet je geluidsinstallatie op de maan.
Is dat geluid dan nog hoorbaar wat verder op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Slechts in zeer beperkte mate. Howel de atmosfeer van de maan te verwaarlozen is, is ze er wel, zodat er wel degelijk trillingen kunnen worden doorgegeven. Het zal echter niet echt ver dragen: door de geringe aantrekkingskracht van de maan kan ze de gassen die de atmosfeer vormen niet lang vasthouden. Als de moleculen een snelheid van meer dan 8500 km/u halen kunnen ze aan de zwaartekracht ontsnappen. Dat houdt niet tegen dat moleculen zich ook parallell aan het oppervlak kunnen bewegen en zo een trilling kunnen overbrengen. Slechts in een volledig vacuüm kan geluid niet overgebracht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want voor geluid heb je trillingen in de atmosfeer nodig, en er is geen atmosfeer op de maan.
Hooguit kan het geluid via de grond worden doorgegeven, maar dat is dus niet 'hoorbaar'.
14 jaar geleden
Nee. Niet in buurt van de geluidinstallatie en niet verderop.
Zonder lucht geen geluidsvoorplanting. (nou ja, je kunt proberen het oppervlak van de maan in trilling te brengen, dat wel).
Overigens vliegen de onderdelen van de luidsprekers je om de oren als je ze gebruikt zonder de dempende lucht, dus zal je feestje van korte duur zijn ;)
AWM
14 jaar geleden
Dan hoor je niks, geluid heeft namelijk iets van een atmosfeer nodig om zeer voor te planten. En op de maan is geen atmosfeer aanwezig. Of beter gezegd een te kleine atmosfeer minder dan 1%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar alleen voor een toehoorder. De astronauten communiceerden toch ook met elkaar en met houston of hun commandocentrum.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een astronout op de maan op zijn helm tikt zal hij dat toch horen!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radiogolven zijn onderdeel van het electromagnetisch spectrum, en hebben geen medium nodig om zich voort te planten. Als je een astronaut op zijn helm tikt, hoort hij dit omdat hij binnen zijn helm wél een medium (lucht) bij zich draagt.
Geluid maken kan je altijd, in die zin dat je binnen je ruimtepak kunt praten en dat ook weer horen.
of als je een station op de maan hebt, zal er in dat ruimtestation ook leeflucht zijn, en dan kan je ook gewoon geluid maken en horen.

Maar op de maan 'buiten' heeft het weinig zin, er is geen lucht die meetrilt dus er is geen transport van de trillingen tot aan de toehoorder.