Een jaar heeft 365 of 366 dagen. Waarom is de berekening 52 weken x 7 dagen dan 364? Welke dag mist?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.1K
SentWierda
4 jaar geleden
De vraag is onjuist.. De berekening is: 52 weken x 7 dagen + 1 dag = 365 dagen. Er mist dus niet een dag.
LeonardN
4 jaar geleden
We zeggen wel dat een jaar 52 weken heeft, maar dat is meer een uitspraak uit gemak. Weken houden zich niet aan het jaar. Weken houden zich niet aan maanden. Weken lopen stug door. Maar grofweg staat een jaar gelijk aan de lengte van 52 weeklengtes (+ 1 dag of 2 dagen*schikkeljaar). EN vaak krijgt een jaar 52 weeknummers. Maar weeknummers rond begin en eind van het jaar zijn vreemde dingen. Ondanks dat heb je dus wel vaak 52 weeknummers, hoe dat afgesproken is zie je hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weeknummer#Weeknummer_1
Weeknummers zijn dus niet gelijk aan het aantal weeklengtes dat zich in een jaar bevindt. "Weeknummer 1" van 2019 begon met een maandag die in 2018 viel.
December 30 en 31 2019 zijn de eerste twee dagen in "weeknummer 1" van 2020.

Antwoorden (4)

In 20201 is er weer een week 53 dat gebeurt dus om de zoveel jaar en dan heb je je verloren dagen weer terug.
20201 = natuurlijk 2021
Toegevoegd op 24 juli 2019 17:28: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Er gaan geen dagen verloren (want als er wel een dag verloren ging, welke dag is dat dan dit jaar volgens jou?). Dat een jaar soms een weeknummer 53 heeft maakt dat jaar niet langer (behalve als het een schrikkeljaar is), maar dat zou het probleem niet oplossen, want dat komt te weinig voor, behalve als je zou denken dat een week 53 echt veel meer dagen in een jaar betekent. Een jaar is 365 dagen of 366 dagen lang en heeft dus de lengte in tijd die gelijk staat aan 52 weken +1 of +2 dagen.
Lastige is dat die weken zich vaak niet mooi in het jaar verdelen. je kan op een woensdag beginnen en op een donderdag eindigen
2018 (geen schrikkeljaar) begon mooi met een maandag.
De 364 dag (52 weken) zat je op zondag 30 december
De 365ste dag is dus weer een maandag (31 december).
Die week waar maandag 31 december begint noemen we NIET weeknummer 53 overigens, https://nl.wikipedia.org/wiki/Weeknummer#Weeknummer_1
Dat is week 1 van 2019 https://www.kalender-365.nl/kalender/2018/december.html
Er zijn geen dagen die we missen, maar een jaar heeft niet precies 365 dagen.
Dat ligt aan het systeem van de Gregoriaanse kalender.
De Gregoriaanse kalender, genoemd naar paus Gregorius XIII die hem in 1582 afkondigde, is in bijna alle landen van de wereld de officiële kalender.
De gregoriaanse kalender is een aanpassing van de voordien gebruikte juliaanse kalender. De aanpassing heeft betrekking op het systeem van schrikkeljaren en zorgt ervoor dat het gemiddelde kalenderjaar minder afwijkt van het gemiddelde tropische jaar.
In de gregoriaanse kalender is een jaartal dat deelbaar is door 4 een schrikkeljaar, behalve als het jaartal wel deelbaar is door 100, maar niet door 400. Dat betekent dat bijvoorbeeld 1600, 2000 en 2400 schrikkeljaren zijn, maar 1700, 1800, 1900, 2100, 2200 en 2300 niet. Het gemiddelde gregoriaanse jaar duurt derhalve 365,2425 dagen. De gregoriaanse datum loopt per duizend jaar ongeveer 0,3 dagen achter op de zon. De gregoriaanse kalender heeft een periode van 400 jaar (400 jaar van gemiddeld 365,2425 dagen zijn 146.097 dagen, dat zijn precies 20.871 weken).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Je verhaal klopt niet kijk op de kalender en dan zie je dat dit jaar een aantal dagen al weer in week 1 zit
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron
De z.g. week 53 of week 1 zijn toch maar truckjes van de kalender- en agendamakers.
Als de z.g. week 53 vier of meer dagen van december zou hebben wordt die zo aangegeven. Als Januari in die week meer dagen heeft is het week 1 en valt eind december week 52.
De grote truck is dus het kalendersysteem van Gregorius. Het verhaal is waar en gedocumenteerd!
Ik kijk dus niet op de kalender of in de agenda, maar in de historie van de kalenderrekening.
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.kalender-365.nl/kalender-2019.html
ronron1212
4 jaar geleden
De vraag gaat om de 52 weken maal 7 dagen en dat is geen 365 maar 364 jo verhaal gaat om de 366 ste dag
LeonardN
4 jaar geleden
Het ligt niet aan het systeem, het ligt aan het feit dat de aarde niet perfect in een X-aantal weken om de zon heen draait. Dat de aarde dat ook niet een perfect aantal dagen doet staat los van de vraag.
Als de aarde namelijk WEL precies 365 dagen erover deed (en niet ~365,25) zaten we nog steeds met 52 weken EN 1 dag. Wat je nog zou kunnen beargumenteren is dat men beter een vijfdagige week had uitgevonden, aangezien 365 deelbaar is door 5 (73 weken). Maar dan zou je ook weer met die ~kwartdag zitten. Dat heeft niks met een systeem te maken, maar met de realiteit van een aarde die niet precies in een heel aantal eigen omwentelingen om de zon heen draait. Of wat voor deze vraag relevant is niet in een getal wat mooi te delen is door 7. Maar als het volgens jouw enkel aan het systeem ligt, dan zou je zo een systeem kunnen verzinnen welke wel mooi 52 weken heeft. Wat je zegt in je antwoord klopt wel, maar dan vooral los gezien van de vraag. Het probleem zit hem in de vraagstelling.
Je hebt in elk geval wel goed gerekend, 52 weken is 364 dagen. r staat nergens dat een jaar precies 52 weken heeft. Daar zit het hem in. Je hebt 3 opeenvolgende jaren waarin een jaar 52 weken + 1 dag hebben, en dan heb je één jaar met 52 weken + 2 dagen (globaal).
4 jaar geleden
Er missen geen dagen. Sommige dagen horen qua weeknr echter bij een ander jaar.

De vraag is wat je precies bedoelt te zeggen.
Waar je wellicht mee in de war bent is dat men zegt dat een jaar uit 52 weken bestaat. Die uitspraak klopt niet zuiver, maar voldoende om te werken. Een kalenderjaar is namelijk zolang als de duur van 52 weken en 1 dag OF 52 weken en 2 dagen als je over een schrikkeljaar spreekt.

Aan de andere kant hebben de meeste maar niet alle jaren 52 weeknummers (ondanks dat er altijd 53 of zelfs 54 weken deels in een jaar vallen).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weeknummer#Weeknummer_1
In 2018 zou je dus kunnen stellen dat maandag 31 december niet is meegeteld in een week die in 2018 viel, maar enkel hoort bij week 1 van 2019.
In 2019 schuift dat een dag op en tellen maandag 30 en dinsdag 31 december niet mee bij een weeknr in 2019, maar horen ze bij week 1 van 2020.
In 2020 hebben we een schrikkeljaar welke begint op een woensdag. Dat betekent dat dat jaar 53 weeknrs kent.
Omdat om het aantal jaar er zo een keer 53 weeknrs zijn komt de telling toch uit.
Weeknr 1 in 2021 begint op die manier pas op 4 januari.