Hoe werkt het terugkijken in de tijd?

Ik heb dus vernomen dat als je naar de sterren/planeten kijkt, je eigenlijk terugkijkt in de tijd, zo is de Zon die je ziet eigenlijk de Zon van 8 minuten geleden.
En als je dus kijkt naar een ster 1 lichtjaar hiervandaan, dan zie je de ster van 1 jaar geleden.
Maar stel nou dat er een planeet met intelligent leven is 70 lichtjaar hiervandaan, en zij kijken met de telescoop naar de Aarde, dan zouden ze dan toch de Aarde zien van 70 jaar geleden? Met andere woorden zouden ze nu op dit moment aan het kijken zijn naar de Tweede Wereldoorlog.. En zouden ze met extreem goeie telescopen zelfs Hitler zien lopen? Of begrijp ik het verkeerd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Dan zou je toch iets verder weg moeten de oorlog is al 73 jaar geleden beëindigd.
gvrox
5 jaar geleden
In theorie klopt dat, maar zelfs met de allerbeste telescoop zul je geen details zien

Antwoorden (2)

Je begrijpt het goed.

Al hebben ze niet eens per-sé een telescoop nodig. Een radio of een televisie werkt ook, aangezien ook die signalen met de snelheid van het licht reizen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat begrijp je helemaal goed!
Als het licht van de zon weerkaatst op hitler, dat licht vervolgens de aarde verlaat en 70 jaar lang door de ruimte reist, kunnen die intelligente levensvormen het opvangen en hem inderdaad zien lopen!