Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn MACHO's zoals planeten en zwarte gaten nog kandidaten voor de donkere materie? Of zijn wimps alleen nog over?

Voor de verklaring van donkere materie werden vroeger wel eens MACHO's geintroduceerd, alszijnde een Massive compact halo object. Maar is dat alternatief nog gangbaar of niet meer realistisch en achterhaald?

8 jaar geleden
947

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

MACHO's komen niet meer in aanmerking als kandidaat voor de verklaring van donkere materie.
Toen ontdekt was dat de rotatie van sterrenstelsels alleen begrepen kon worden door aan te nemen dat er een onbekende en onzichtbare component in de massa van die stelsels aanwezig moest zijn, zijn talrijke hypotheses bedacht omtrent de aard van die component. Twee belangrijke groepen van hypothesen waren de MACHO's en de WIMPs. Daarnaast waren er nog meer hypothesen. Ik herinner me een idee over supersnaren (deeltjes die in één dimensie vele lichtjaren lang zijn en in andere dimensies de Planck-lengte). En een professor heeft mij eens uitgelegd dat als iedere kubieke kilometer van de melkweg één biljartbal zou bevatten, dit absoluut onzichtbaar zou zijn en toch de extra massa zou verklaren die nodig is om de rotatie van het melkwegstelsel te begrijpen.
Biljartballen, planeten zonder moederster, witte, rode, bruine en zwarte dwergen, zwarte gaten. Allemaal objecten die uit "gewone" (baryonische) materie bestaan (hoewel… zwarte gaten???). Of al deze objecten ook tot de MACHO's gerekend werden weet ik niet zeker. Ik denk dat het geen strikt gedefinieerde term is en een beetje een kwestie van smaak wat je ertoe rekent.
Hoe dan ook, de gehele klasse van theorieën waarin grote koude baryonische objecten de verklaring vormen voor de donkere materie, kan tegenwoordig worden uitgesloten. En wel omdat dergelijke objecten, als ze voor een ster langsgaan, een meetbaar lichteffect zouden veroorzaken ("microlensing"). Inmiddels zijn voldoende sterren lang genoeg waargenomen om vast te kunnen stellen dat zulke effecten niet, of niet in voldoende mate, voorkomen. De statistiek geeft dan een bovengrens aan de hoeveelheid materie die door MACHO's vertegenwoordigd wordt. Dat betekent dus niet dat MACHO's absoluut niet bestaan, maar wel dat ze geen verklaring vormen voor de donkere materie.
(Lees meer...)
WimNobel
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding