als twer gasreuzen op elkaar botsen, word het dan één grote of meerdere kleintjes??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
twer gasreuzen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(twer=twee) ;)

Antwoorden (2)

Naar alle waarschijnlijkheid zal het leiden tot één nieuwe planeet.
(Nooit officieel waargenomen dus gebaseerd op theorie)

Toegevoegd na 2 minuten:
Eén grotere dus. En losse deeltjes die weg worden geslingerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is niet meteen te geven. Het hangt vooral af van de botsingssnelheid. En die snelheid hangt weer af van de omstandigheden die tot die botsing geleid hebben. In ons zonnestelsel hebben alle planeten stabiele banen die elkaar nergens kruisen. Wel zijn er meteoren met kruisende banen, maar die zijn zoveel kleiner dan planeten dat die de baan van planeten niet dramatisch zullen beïnvloeden.

Van onze eigen maan wordt wel verondersteld dat die is ontstaan als gevolg van een botsing met een andere planeet, aangeduid als Theia, waarbij Theia wel zo groot was als Mars. Als gevolg van die botsing is de proto-planeet Aarde uit elkaar geslagen en heeft de dubbelplaneet Aarde-Maan gevormd.