Wat was de temperatuur vóór de oerknal?

6 jaar geleden
2K
Erna55
6 jaar geleden
Stephen Hawking, de ‘Einstein van deze tijd’, werd ooit gevraagd wat er vóór de oerknal was en hoe de energie van de oerknal was ontstaan. Zijn antwoord – gegeven op een universiteit – was dat de vragensteller een paar deuren verder moest lopen, naar de faculteit theologie. Daar konden ze hem misschien een goed antwoord geven.

Antwoorden (2)

Voor de oerknal was er niets.
Geen tijd, geen materie, geen straling, en dus geen temperatuur.
Reddie
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Bron misschien?
Thecis
6 jaar geleden
We weten inderdaad niet wat er voor was. We weten wel dat de temperatuur tijdens de big bang heel erg hoog was. Daarvoor? Geen enkel idee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er waren toen nog geen thermometers.
Thecis
6 jaar geleden
@fernandomo
Nee, klopt, er waren toen nog geen thermometers. In 1500 waren er geen fototoestellen, toch weten we hoe het er toen uit zag. Conclusie, je opmerking is onzin.
De vraag is ook of de oerknal ooit heeft plaatsgevonden. De oerknal is een theorie, gebaseerd op aannames, maar is niet wetenschappelijk. De natuurkundewetten leren ons dat je niet van niets iets kan maken. De oerknaltheorie is precies andersom, namelijk: Vanuit het niets ontstond er niets en dat ontplofte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Het is inderdaad een wetenschappelijke theorie. Dat wil zeggen dat deze bewezen geacht wordt met voldoende bewijzen, zoals de CBR. Mocht je niet weten wat dit is, zoek het op.
Binnen de wetenschappelijke gemeenschap wordt wel aangenomen dat het dus waar is.
De uitspraak dat er niets was dat ontplofte is dus ook niet correct. Men weet niet wat er was. Ruimte en tijd zoals we dat nu kennen, was er inderdaad niet, maar dat wil niet zeggen dat er niets was...