Verteert het lichaam in de ruimte?

Als iemand sterft in de ruimte, breekt het lichaam dan af?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Maar wat gebeurt er met een lijk in de ruimte? Dat ligt eraan waar het zich bevindt. Op Mars bijvoorbeeld is de omgeving vanwege het gebrek aan water verschrikkelijk droog en bestaat de atmosfeer vooral uit koolstofdioxide. Dat lijken perfecte omstandigheden voor een dood lichaam, omdat bacteriën dan niet kunnen overleven en de weefsels dus niet kunnen afbreken. In zo’n geval zou een mummie ontstaan. Desondanks voorspellen wetenschappers dat er op Mars weinig van een lijk overblijft, omdat de temperatuur er extreem varieert. En mocht een lijk deze schommelingen toch ‘overleven’, dan zijn er stormen die het vlees van de botten af kunnen trekken.

Op andere plaatsen in de ruimte is de kans ook klein dat een levenloos lichaam intact blijft. Hoewel de bacteriën meestal doodgaan voordat ze de kans krijgen weefsels af te breken, is een onbeschermd mensenlijf niet opgewassen tegen de extreme omstandigheden in het heelal. Afhankelijk van waar een lijk ten opzichte van de zon is, zal het bevriezen, uitdrogen of ontploffen door de hitte.