Is sneller als licht reizen theoretisch mogelijk?

Uit http://www.goeievraag.nl/vraag/zeilboot-sneller-wind-zeilen.7247 blijkt dat een zeilboot sneller kan varen dan de wind hard gaat. De plannen zijn om zonlicht als aandrijving te gaan gebruiken. http://www.kennislink.nl/publicaties/lancering-zonnezeil-cosmos-1 Zal als we deze techniek onder controle hebben we sneller kunnen reizen als het licht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneller dan licht misschien wel...

Het beste antwoord

Theoretisch is alles mogelijk... Mensen kunnen theoretisch ook uit een ei kruipen bij de geboorte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo was had er wel een Calimero op GV rondgehangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal min duimpjes maakt je winnaar!
GEFELICITEERD!

Andere antwoorden (6)

Met die techniek niet.

Het is in theorie wel mogelijk op verschillende manieren.

De meest simpele is door de afstand korter te maken dmv een wormhole. Dan kun je een grote afstand afleggen in een korte tijd omdat je een "shortcut" maakt.

Quote van wikipedia:

"Er bestaan verscheidene theorieën over het omzeilen van de beperkingen van de lichtsnelheid. De meeste methoden zijn gebaseerd op het buigen van ruimte, danwel het gebruik maken van bestaande buigingen in (tijd)ruimte. Enkele (fictieve) sneller-dan-licht technieken/apparaten zijn:

* Holtzmanngenerator
* Hyperruimte
* Inter-melkweg-spoel
* Subruimte-/Transwarpcorridors
* Teleportatie
* Warp drive
* Wormgaten

zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Faster_than_light

en

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneller_dan_licht

Toegevoegd op 26-05-2009 14:36:20
NASA doet ook wel (serieus) onderzoek naar manieren om sneller dan het licht te gaan zie daarvoor:

http://www.grc.nasa.gov/WWW/bpp/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om direct in te gaan op je vraag:
Juist *theoretisch* is dat niet mogelijk.
De theorieën die wij nu hebben sluiten dat volledig uit.
En dan heb ik het over wetenschappelijke theorieën, niet over de zweverige ideeën van onze astrologen hier.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, +1
AWM
14 jaar geleden
Bij reizen denk ik altijd aan mensen met koffers :)
Volgens de speciale relativiteitstheorie is sneller reizen dan het licht onmogelijk, je zou oneindig veel energie nodig hebben om tot de lichtsnelheid te versnellen. Het antwoord is dus: nee.

Nu zijn er allemaal mensen die oplossingen hebben bedacht, maar dit zijn slechts onbewezen theorien, veelal gebaseerd op het buigen van de ruimte. Als zoiets al zou kunnen, dan zou het volgens mij eerder afsnijden heten dan sneller reizen dan het licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens E=Mc2 verliest materie haar massa als energie toeneemt naarmate we de lichtsnelheid benaderen, in theorie. Door ruimte-tijd te buigen zouden we sneller van punt a naar punt b kunnen gaan dan licht, maar de vraag is of dat "reizen" genoemd kan worden, het is meer teleporteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens alle theoriën is dat niet mogelijk ook volgens alle natuur en schijkunde leeraren bij mij op school niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe is het onmogelijk.De theorie van Einstein verliest zijn geldigheid aan de horizon en dan zou je moeten proberen een theorie te gebruiken die de algemene relativiteitstheorie van Einstein combineert met de kwantumenergie.Helaas, wanneer we hiertoe een poging ondernemen komen er een reeks betekenisloze oneindige antwoorden.
Bovendien heb je negatieve energie nodig als brandstof, van deze energie is er maar heel weinig in de ruimte te vinden, als ze al gevonden kan worden...