Voorzover wij nu weten:
Venus: niet.
Mars: wellicht.
Een paar satellieten van Jupiter: waarschijnlijk wel.
Titan (grootste maan van Saturnus): Wel.
Exoplaneten: Zeer waarschijnlijk bij een groot aantal aanwezig.
Lees verder op:
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, alleen van de Aarde kan dit bevestigd worden. Men moet hier wel heel voorzichtig zijn, de plaattektoniek is zelfs op de Aarde nog niet zolang geleden ontdekt door A.Wegener . Vroeger in de 19'de eeuw dacht men dat orogenese (gebergtevorming) verticaal gebeurde.
Bij Mars is men er niet volledig uit , men vermoedt verschuivingen in het verleden.Waarschijnlijk is de kern van Mars nog gedeeltelijk vloeibaar , toch vindt men geen tekenen van recent vulkanisme.
Venus: ook hier is me er niet uit : Venus heeft alles in zich om tektoniek te vertonen , maar men heeft dit niet kunnen aanwijzen.
Mercurius is klein en bestaat voornamelijk uit ijzer. De oppervlakte en de lithosfeer mogen dan wel zo heet zijn ,dat het bijna vloeibaar is (zonnekant) , de kern ijzerkern is vermoedelijk niet meer vloeibaar.
Er zijn nog twee plaatsen waar er mogelijk tektoniek is : Op 'Europa' en op nog een paar plaatsen waar actief vulkanisme is. Maar men heeft dit nog niet grondig bestudeerd . Behalve de gasreuzen ,waar men niks over weet , zijn de andere objecten wellicht te klein voor tektoniek. Maar altijd voorzichtig blijven in de wetenschappelijke bevindingen.
Onthou vooral datmen er nog niet uit is.