Bestaan er nog kleinere soorten sterren dan die bruine dwergen?

Bruine dwergen zijn véél kleiner dan de zon,maar véél groter dan Jupiter.
Maar zijn dr nóg kleinere sterren die inmiddels ontdekt zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bruine dwergen zijn in mijn optiek geen sterren.
Neutronensterren zijn een heel stuk kleiner,

Toegevoegd na 7 minuten:
De dichtheid van neutronen sterren is VEEL groter dan bruine dwergen.
Alleen relatief kleinen sterren als de zon kunnen bruine dwerg worden maar zijn dan volgens mij wel kleiner dan Jupiter, de dichtheid van de zon is niet zo groot. Gelukkig maar anders was hij bijna door zijn fusiebrandstof heen.
Jupiter is een gasplaneet en heeft derhalve een lage dichtheid Planeten als de aarde hebben een hogere dichtheid (gemiddeld iets van 4KG/dM3) waar Jupiter lang niet aan komt.
Ik heb ooit eens gelezen dat de zon als bruine dwerg kleiner zou zijn dan de aarde maar ik weet niet of dit een achterhaalde visie is.