Waarom hebben we ISON niet "spectaculair" gezien op de heenweg naar de zon ?

ISON had de belofte om eind december 2013 mogelijk een enorm spectaculair gezicht in de avondhemel te worden.

Dat ISON zijn ontmoeting met de zon (helaas) niet overleefd heeft is inmiddels bekend. Volgens de berichten hebben we daarmee een enorm spectaculair beeld gemist.

Maar wat ik niet begrijp is dat het daarvoor eerst rond de zon moest gaan ?

Waarom was het geen spectaculair gezicht toen ISON nog onderweg was naar de zon ? Op de heenweg, dus.

Toen had 'ie toch ook al een staart en was actief. En zoveel verschil is er toch tussen wat ik dan maar even links en rechts van de zon zal noemen ?

Toegevoegd na 1 uur:
Blijkbaar is er onduidelijkheid over de vraag. Ik begrijp hoe een komeetstaart ontstaat. Dat is niet de vraag.
Ik heb een plaatje bijgevoegd. Op dat plaatje zie je dat ISON al een staart had toen deze onderweg was NAAR de zon. Waarom hebben we geen spectaculaire beelden van DIE tijd ?

Wanneer het met dag en nacht te maken had. Dan kan ik me voorstellen dat de Komeet op de heenweg b.v. alleen 's ochtends vroeg was, en, had ze de passage overleefd, dan wellicht alleen 's avonds omdat ze dan aan de andere kant zou staan.

Wanneer het met noord- zuid-halfronden van de aarde te maken heeft, dan zou je spectaculaire beelden vanaf het zuidelijk halfrond verwachten. Ook die vindt ik nergens.

Het lijkt wel alsof de staart pas zichtbaar zou zijn na de passage langs de zon. Maar, (zie plaatje), ook op de heenweg was er al een enorme staart. Die moet dan toch ook al zichtbaar zijn geweest.

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een komeet wordt wel een vuile sneeuwbal genoemd. Als deze in de buurt van de zon komt, begint ijs te verdampen en krijg je een staart te zien. Het is niet te voorspellen wat een komeet precies gaat doen: je kent de precieze samenstelling immers niet. Maar als de komeet zijn rondje langs de zon heeft gemaakt, kan hij door de zwaartekracht uit elkaar vallen en door de grote hitte zowel gas produceren, dat hij veel beter te zien is. Maar dan moet het ronden van de zon geen verwoestend effect hebben, zoals bij ISON.

Toegevoegd na 2 uur:
Zoals ik al zei, je weet de precieze samenstelling niet. Als er relatief weinig ijs bevat is, kan dat op zijn, voor de komeet echt heet geworden is. Er zijn wel mooie plaatjes van voor het contact met de zon, maar die waren niet met het blote oog te zien, omdat de komeet zo dicht bij de zon kwam. De komeet Hale- Bopp in 1997 was prachtig met het blote oog te zien, omdat deze op een flinke afstand van de zon bleef, namelijk zo'n 140 miljoen kilometer. Ison naderde de zon op 1 miljoen kilometer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De komeet ISON heeft zijn zwaai rond de zon waarschijnlijk niet gehaald.
Maar nèt voor het te laat was kregen we nog een redelijk heldere, koude nacht, waardoor we op de valreep een kans kregen om de komeet te zien. Eén ding was zeker; het zou moeilijk worden en alles behalve spectaculair. Alsof het ook nog zo moest zijn, een lichte nevel en een dun wolkendek maakte het spotten van de komeet alleen nog maar moeilijker.
Zoals ik verwacht had is het niets meer dan een onbeduidend sterretje.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Okee, maar wat wat is nu het verschil tussen de heen- en terugweg? Op de heenweg was er toch ook al een prachtige staart. Waarom hebben we die niet "spectaculair" kunnen zien?