Hoe kan het dat je de sterren altijd boven ziet terwijl de aarde rond is ???

En niet aan de horizon zeg maar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je ze best overal om je heen tot aan de horizon zou kunnen zien, als je ogen maar scherp genoeg zouden zijn en je dwars door alle nevelen heen zou kunnen zien.
Maar dat is natuurlijk niet zo.
Sterren zijn sowieso niet van doe grote dingen (althans niet zoals wij ze vanaf ultiem grote afstand waarnemen), en wanneer die stipjes dan ook nog eens richting horizon onnoemelijk klein worden en bovendien worden afgeschermd door vele lagen in de dampkring, dan zullen ze uiteindelijk aan onze waarnemende blik onttrokken worden.
Maar vrees niet: ze zijn er wel degelijk. In niet aflatende hoeveelheden zelfs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat er aan de horizon meestal vanalles in de weg staat, zowel gebouwen en bomen en zo, als licht. Sta je aan zee, dan zie je wel tot in de verste verte sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sterren kan je overal zien, mits je op de goede plek zit;
als er veel lichtvervuiling is, valt het licht van de sterren in het niet bij dat van steden en grote dorpen.
Ik woon op een vrij afgelegen plek en als we een open veld opzoeken zien we overal rondom sterren, tenzij de maan bijna vol is natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, staat ook in mijn antwoord ;-)
Is wel mooi trouwens, om ergens te wonen waar je lekker veel sterren kunt zien.
Ja recht omhoog is de kortste weg (minste kans op lucht vervuiling en gewoon langer kijken dr onze atmosfeer .denk even simpel als je recht vooruit (horizontaal) zou kunnen kijken zo als op zee dan kijk je langer door diverse lagen tot aan eindelijk de stratosfeer en ja ook wat al geschreven .maar sorry recht omhoog is de korste weg ,pak maar een globe