Waarom zie ik nooit sterren waar ik woon?

Ik woon in een klein dorpje en ben heel geinterresserd in de ruimte.
Maar waarom zie ik nooit sterren als ik naar buiten kijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De meeste sterren wonen in het Gooi of in Amsterdam.
Antoni
9 jaar geleden
Tja, nu de categorie is gewijzigd van Overig naar Ruimtevaart & Sterrenkunde is mijn reactie lang niet meer zo leuk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:)
jodyenboyke
9 jaar geleden
Hij was inderdaad erg leuk.....
Ivana
9 jaar geleden
Ondanks de luchtvervuiling en de overdaad aan verlichting (want dat is meestal de oorzaak van het niet kunnen waarnemen van sterren) zie ik ze regelmatig, maar dat zijn dan de Antoni-sterren. :)
Cryofiel
9 jaar geleden
@JordyB, is het wel donker op de plek waar jij staat te kijken? En wacht je minimaal vijf minuten vanaf het moment dat je alle lichten hebt uitgedaan? Je moet vijf minuten in het donker staan voordat je sterren ziet (bij veel mensen is het korter, maar vijf minuten moet voor iedereen genoeg zijn). Als beide voorgaande punten in orde zijn, zou je eens moeten vragen of andere mensen wél sterren zien. Het zou namelijk best kunnen dat jij, zonder dat je dat ooit hebt gemerkt omdat je nooit anders gewend bent, nachtblind bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HET ZOU ZO MAAR KUNNEN, DAT JIJ IN DE RICHTING VAN EEN ZWART GAT KIJKT. DAN ZIE JE UITERAARD NIETS.

Antwoorden (3)

Bewolking, smog of lichtvervuiling. Als er wolken zijn en onder de rook van Pernis zul je er weinig zien. En als de omgeving te licht is ook niet. Zelfs een dorpje heeft straatlantaarns en soms een kerktoren in de floodlights. Zoek eens een echt pikkedonker plekje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lichtvervuiling is volgens mij de hoofdoorzaak. Ga op een plaats met zo min mogelijk licht staan, bv. Een open veld, weg van het dorp. Hoe donkerder de omgeving, hoe makkelijker het voor jou is om sterren te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je sterren kunt zien is erg afhankelijk van de bewolking, wolken kan je overdag makkelijk zien, s'nacht lijken ze weg maar ze zijn er wel degelijk. Daarnaast is het van belang om zo min mogelijk ander licht ( lantaarnpalen bijvoorbeeld) om je heen te hebben, die overschijnen het licht van de sterren.

Als het een keer helder is, moet je naar een zo donker mogelijke plek gaan ( buiten), dan zul ook jij zeker sterren zien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij ziet ze nooit, dus het lijkt me niet aan de bewolking te liggen.
Lichtvervuiling is dan meer voor de hand liggend.
Misschien woont hij wel in Delfland, de lichtste plek van Nederland ;-)