In 2009 liet de NASA weten dat er water op de maan gevonden is. Betreft dit dan zoetwater of zoutwater?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das een goeie vraag! Eigenlijk nooit over nagedacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zelf vermoed ik dat het zoetwater betreft, maar zeker weten doe ik dat ook niet..

Het beste antwoord

Dit is een leuke strikvraag.

Het juiste antwoord luidt: geen van beide.

De strik in deze vraag is, dat het verschil tussen zout water en zoet water ontstaat binnen een ecosysteem. Op Aarde is er een cyclus van oceaanwater dat verdampt, neerslaat in de bergen, daar in rivieren zout oplost uit het gesteente en naar zee brengt, en vandaaruit opnieuw in de cyclus meedoet, het zout achterlatend in de zee.

Op de maan bestaat zo'n cyclus niet, dus kun je er niet aan refereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus... ? Dan moet het water op de maan zoet zijn. Is dat jouw conclusie ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt het dan als ik zeg dat de zee langzaam steeds zouter word?

Andere antwoorden (3)

Het water zit opgeslagen in het maangesteente.
Dit zogeheten magma heeft het water opgeslagen in kristallen.
Er is meerendeels sprake van ijskristallen, dus neem ik aan dat het zoetwater betreft.

Toegevoegd na 10 uur:
Na aanleiding van de reacties ben ik dit artikel tegengekomen.
Hierin word duidelijk uitgelegd dat het zoutgehalte gelijk blijft aan normaal water als bevroren water.

Indien de Theorie zoals hij nu staat over het ontstaan van de aarde, dan ga ik misschien erg kort door de bocht, maar aangezien de aarde meer zout water bevat dan zoetwater, lijkt me de kans dat het zoutwater betreft groter is dan zoetwater.
Nogmaals mijn eigen interpretatie eraan, want tot op heden zelf hier geen duidelijk antwoord in kunnen terug vinden.

Toegevoegd na 10 uur:
Onstaan van de Aarde moet zijn ontstaan van de Maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout water kan ook bevriezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het zout apart toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maan is hooguit ontstaan door een insslag op aarde dus daar zit een fout. Niet andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jha, heb nog beetje rondgekeken en voor zover ik nu weet, is dat water alleen bestaat uit zijn puurste vorm, dus dan zal het dus zoet moeten zijn.. Volgende keer als ik op de maan kom, zal ik ff proeven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout water kan ook bevriezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het zout apart toch?
Ze dachten dat er leven was door dat water dus ik denk zoet want zout drink je niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zout water zit ook leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het zout apart toch?