Het heelal is oneindig, maar hoe komt het dat het uitbreid? Als iets oneindig is kan het niet uitbreiden toch

Als iets oneindig is, kan het zover mijn kennis toch niet uitbreiden/groter worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Reddie
6 jaar geleden
Wie beweert dat het heelal oneindig is?
Thecis
6 jaar geleden
@reddie
+

Antwoorden (3)

Het heelal is niet oneindig (misschien voor ons begrip, omdat het zo immens groot is dat je het je niet kunt voorstellen). Het heelal breidt inderdaad continu uit em wordt dus steeds groter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heelal is dus niet oneindig, maar breidt wel continu uit?? Dus toch oneindig?? En dan de vraag: Wie zegt dat het heelal oneindig is?? Mijn antwoord: Wie zegt dat het niet zo is?
Thecis
6 jaar geleden
@geraldkl
Iets wat nietoneindig is, kan uiteraard gewoon uitbreiden. Iets wat 1 meter is, kan uitbreiden naar 2 meter. Daar is niets geks aan.
Wie zegt dat het heelal oneindig is? Heel veel mensen. Maar weinig wetenschappers zeggen dat overigens. Maar ik val enorm over je laatste vraag. Wat je vraagt is namelijk wat ze in het engels "proving the negative" noemen, oftewel, het tegendeel bewijzen. Dit is iets wat letterlijk onmogelijk is. Ik kan hier een klassiek voorbeeld van geven, maar het wordt als beledigend ervaren. Het is echter niet zo bedoeld (en dit meen ik oprecht).
Stel, iemand beschuldigt je dat je in het weekend je verkleed als vrouw en het met geiten doet. Hierop zou je terecht antwoorden dat daar geen bewijs voor is. Alleen zou ik dan (met dezelfde redenatie) antwoorden dat er geen bewijs is dat het niet zo is.
Zoals ik al zei (het is niet een aardig voorbeeld, sorry daarvoor), dit is niet te doen. We hebben een eindigheid voor het universum, namelijk tot waar we kunnen kijken. Daar voorbij weten we het gewoon niet. Het kan zijn dat het universum oneindig is, kan zijn dat het niet zo is, maar bottomline is heel simpel. We weten het niet.
Vergelijk het hiermee:
Er zijn oneindig veel getallen tussen 0 en 1, maar nog meer getallen tussen de 0 en de 2. Dit klinkt misschien vreemd, maar is wel zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heelal is oneindig, per definitie.
Het is de materie in het heelal dat uitdijt.
Stel je een oneindige oceaan voor en dan een groepje mensen dat langzaam bijelkaar wegzwemt. En dan driedimensionaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
uh nee, het heelal is dus niet oneindig. Zeker niet per definitie. Waarom zou het oneindig zijn per definitie?
Daarbij maak je nog een fout. Het is niet de materie die uitdijt. Het is ruimte-tijd dat uitdijt (in het engels, the fabric of space-time). De materie is aanwezig in de ruimte-tijd en de materie komt steeds verder uit elkaar te liggen. Maar het is zeker niet de materie die uitdijt.