is het bestaan van een komeet eindig?

een komeet die door de ruimte reist, en die "in de buurt" komt van een ster, vormt een staart van gassen en ijs, ruw gezegd. aangenomen dat hij zichzelf niet op een planeet of een ander hemellichaam stort moet zijn massa toch afnemen naar gelang hij zijn reis voortzet? neem als voorbeeld de komeet van halley met zijn lange staart en gas/waterfonteinen op zijn oppervlak. zijn massa moet toch afnemen in dit geval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord is dus ja. Je hebt het zelf al correct beredeneerd.
Kometen die niet volledig uit materiaal bestaan dat verdampt, zullen uit eindelijk asteroïden worden, of verkruimelen tot stof.
Echter, dit proces duurt zo lang, dat de kans in de meeste gevallen groter is dat de komeet aan zijn einde komt door een botsing met een ander lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja niks is on eindig kometen raken meestal hun massa kwijt ,na van loop van tijd ,storten op een planneet Misschien wel op een ster ,of verdwijnen in een zwart gat ! Dit kan jaren duren ! Licht jaren duren .ook aan onze zon zit een max aantal brand uren , miljarden jaren wel ! Maar toch !zit er een eind aan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"licht jaren duren" = -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ja licht jaar is geen tijds aan duiding maar afstand !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de blunder van het lichtjaar, vind ik 'in een zwart gat raken' ook maar een losse flodder. Mijn vader zou zeggen: je lult maar wat! Maar goed, je hebt al 3 minnetjes dus ik zal het niet erger maken dan het al is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste J dat jij betwijfelt of zwarte gaten bestaan is je goed recht ! Maar als ze bestaan ,daar is al gemeen nu wel overeenstemming over. zouden ze moeilijk te raken zijn? Ja ,wel ziet men in een spiraal ,zoals water in een putje loopt , er van alles ,naar toe verdwijnen ja vele licht jaren ver gelukkig . Einstein noemde het stofzuigers ,om het voor die tijd aan journalisten die er niks van snapten uit te leggen . Een maal in de spiraal ontsnapt niets meer . Maar ook dat is mogelijk eindig . Ja dat is speculatief dat ook een zwart gat weer expandeert na een bepaalde hoeveelheid samengeperste materie (energie) .en de vraag was is de cyclus van een komeet eindig ,ja Ook onze zon .als dat antwoord je niet prettig over komt begrijp ik (dat heb ik ook) maar helaas alles heeft een begin en een eind .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kapper, dat bedoelt johnny helemaal niet.
Hij bedoelt dat het nogal een onwaarschijnlijk einde is voor een komeet.
Naar ruimtelijke maatstaven zijn kometen geen lang leven beschoren.
Kometen met een lange omlooptijd worden niet ouder dan 100.000 jaar.
De meeste kometen hebben een korte omlooptijd van maximaal 10.000 jaar.
De komeet Grigg-Skjellerup waardoor de aarde door zijn staart is gevlogen maakt het wel spannend voor de wetenschap.
De stofjes in de staart bevatte microscopisch kleine korreltjes die na datering van ver vóór het ontstaan van het zonnestelsel bleken te zijn.
De bekendste planeet Halley kwam zo'n 2500 jaar geleden los van zijn Oortwolk.
Met zijn kleine massa wordt hij makkelijk door een planeet aangetrokken.
Zo kwam de komeet in een kort-periodieke baan terecht, waardoor hij nu een omlooptijd van 76 jaar heeft en veel materiaal verliest door onze zon.
Daarom zal hij niet veel langer dan 200 jaar te leven hebben.
Ik zou er voor tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee kometen zullen ooit vergaan door het neerslaan op andere hemellichamen en dan met name zonnen, echter vele zullen nog vele miljarden jaren de dans ontspringen, En wellicht overleven een paar de dans. Maar dat zal op de verhouding aan materie er niet veel zijn.