Als je naar de sterren staat te kijken zie je af en toe een satelliet. Een snelle stip. Hoe herken ik een stilstaande satelliet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Een satelliet staat alleen stil als hij net zo snel rond de aarde draait, als de aarde rond haar as draait. Alleen dan zien wij de satelliet steeds op dezelfde plek.

Dat is echter op een afstand van ongeveer 36 duizend km. Dat is zo ver weg, dat we die satellieten vanaf het aardoppervlak niet meer zien.

Mocht je een heel goede verrekijker (eigenlijk een kleine telescoop) hebben, dan kun je die satellieten toch zien, als witte stipjes.

Je kunt ze dan herkennen aan het feit dat ze stil blijven staan. Sterren staan namelijk niet stil: die bewegen in 24 uur eenmaal rond de aarde, net als de zon. Zoek maar eens een ster die in de buurt van een herkenningspunt staat, bijvoorbeeld vlak achter een schoorsteen. Houd die ster tien minuten goed in de gaten, dan zie je dat hij beweegt, net als de zon.

De sterren bewegen dus, de stilstaande satelliet niet. Op die manier kun je die satelliet makkelijk herkennen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ duidelijker kan denk ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitstekend antwoord op een goeie vraag+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
rose
13 jaar geleden
Sterren die rond de aarde bewegen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Even heerlijk een paar eeuwen terug in de tijd - lekker nostalgisch, toch? Ach, je begrijpt wat ik bedoel, vermoed ik. Maar je hebt gelijk, natuurlijk (zoals wel vaker). Sterren die rond de aarde draaien, net zoals de ouders rond de carroussel draaien wanneer het kind op de eenhoorn zit.
rose
13 jaar geleden
Da's weer wel poëtisch
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik weet niet precies waar de verrekijker eindigt en de telescoop begint - in capaciteiten, bedoel ik. Een satelliet in een lage baan, zeg op 350 km, is prima te zien. Laten we zeggen dat de magnitude 1 is. Een geostationaire satelliet staat ruwweg 100 keer zo ver weg. Dat betekent dat de lichtsterkte die ons bereikt, ruwweg tienduizend keer ze gering is. Een magnitudeverschil van 5 komt overeen met een lichtsterkteverschil van een factor 100. Een tienduizend keer geringere lichtsterkte betekent dus een magnitudeverschil van 10. De geostationaire satelliet heeft dus een magnitude van  --11. Tot magnitude  --7 is met het blote oog te zien.  --11 niet meer - maar ik durf niet te zeggen welke apparatuur je daarvoor nodig hebt, daartoe is mijn kennis niet toereikend.

Andere antwoorden (2)

Als er uberhaupt een stilstaande sateliet te zien zou zijn wat niet zo is, zou hij zou hij op een hoogte van ongeveer 38 graden in het zuiden staan vanuit nederland gezien.Snel voorbij gaande satelieten kan je rond midzomer ook s nachts zien omdat de zon maar 14 graden onder de horizon staat. Ik geloof ook niet dat van die afstand een objekt van een meter of 5 uberhaupt t te zien is.De satelieten die je ziet zitten op hooguit 300km hoog. de geostationaire satelieten 110x zo ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kleine toevoeging aan het eerste antwoord: satellieten hebben een licht oranje glans waaraan je ze iets beter kan herkennen (hoewel mars ook rood-achtig is). En het licht fluctueert / schittert niet zoals dat van een ster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Lang niet alle satellieten hebben een kleurtje. De meeste zijn gewoon glinsterend wit. Het licht van satellieten komt ook door de atmosfeer heen. Het is de atmosfeer die het twinkelen van een ster veroorzaakt. Ook een satelliet twinkelt dus. Alleen grote satellieten twinkelen niet, juist doordat die groot zijn - een ster is, vanaf de aarde gezien, een vrijwel oneindig klein stipje. Satellieten kunnen trouwens wel knipperen. Dat zijn roterende satellieten, die afwisselend wel en niet zonlicht naar de aarde weerkaatsen. Dat knipperen (dat iets anders is dan twinkelen) gaat dan in een constant tempo.