Waarom brandt een ruimtestation gedeeltelijk op als het terug naar de aarde valt en niet wanneer het de aarde verlaat?

https://nos.nl/artikel/2197929-chinees-ruimtestation-crasht-binnenkort-op-aarde.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Als een ruimteschip de dampkring verlaat is het nog steeds aan het versnellen, als het ruimteschip terugkeert in de dampkring ligt de snelheid veel hoger en moet het gaan afremmen. Door de wrijving bij die hoge snelheid wordt de enorme hitte ontwikkeld waardoor delen van het ruimteschip verbranden.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Volgens mij is dit een half antwoord; waarom versnelt een ruimteschip nog na het verlaten van de dampkring?
Bij het vallen in de dampkring is de snelheid véél groter dan bij de lancering en dus ook de wrijvingswarmte. Komt bij, dat bij de lancering de lucht langzaam ijler wordt en dan ook de wrijving minder. Bij het vallen wordt de lucht steeds "dikker" ofwel minder ijl en neemt de wrijving extra toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als een ruimteschip de aarde verlaat, is de afgelegde weg in eerste instantie min of meer recht omhoog, totdat het schip de dampkring heeft verlaten. De laatste snelheidstoename komt pas daarna. Bij re-entry heeft het ruimteschip nog de maximumsnelheid zodra het de dampkring bereikt, en de baan vaak meer cirkelvormig/evenwijdig aan het aardoppervlak, waardoor ook de afgelegde weg langer is.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
@elder161J, waarom heeft dit volgens jou niets met de vraag te maken?
tinus1969
6 jaar geleden
@elder161J, maar dat aspect van 'wrijvingswarmte' was bekend aan vraagsteller. Die vraagt niet 'waarom verbrandt een ruimtestation', maar 'waarom verbrandt een opstijgend ruimteschip niet. Er is dus verschil in 'wrijvingswarmte' -en dat is uiteindelijk een gevolg van de verschillende baan.
tinus1969
6 jaar geleden
@elder161J, maar jouw antwoord verklaart niets. De vraag is in die zin heel slim: Opstijgen is het omgekeerde van afdalen. Als een ruimteschip verbrand bij afdalen, waarom dan niet bij het omgekeerde opstijgen. Die twee zijn immers spiegelbeeldig.
Thecis
6 jaar geleden
@tinus1969
Ik vind het een goed antwoord. Uit de reactie bij de vorige vraag haalde ik een heel ander aspect van begrip er uit. Maar dit antwoord komt mijn inziens op hetzelfde neer. De bewegingen zijn inderdaad niet spiegelbeeldig. De afgelegde weg is inderdaad langer waardoor er meer warmte ontstaat. Het enige "spiegelbeeld" wat er is, is dat iets omhoog gaat en iets komt weer naar beneden. Overigens als iets recht naar beneden valt (bijna onmogelijk, maar als het kon), dan doet de wrijving alsnog een heleboel schade.