Hoe weet een ruimtevaartuig zijn eigensnelheid?

Ik zou graag willen weten hoe een ruimtevaartuig zijn eigen snelheid berekend.
Of wordt dit helemaal niet berekend, is het van te voren al allemaal bepaalt of hoeft je het niet te weten.

Een fiets en auto berekend het door hoe vaak het wiel rond draait en hoe groot heet wiel is. Soms ook met behulp van gps.
Maar een ruimtevaartuig is buiten de satellieten en kan dus niets met een gps.

Ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft.
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

De snelheid van een ruimtevaartuig ten opzichte van de aarde is op te maken uit de timing van de uitgezonden radiosignalen. Als een ruimtevaartuig naar de aarde toekomt of er vanaf gaat, is er door het Doppler effect een verschil meetbaar in hoe de golven samengeduwd of uitgerekt worden. Hiermee is de snelheid zeer precies te berekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om die snelheid te bepalen; een simpele is door regelmatig de positie (en daarmee de afstand tot bv de Aarde) te bepalen en daarmee de afgelegde weg.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoe bepaal je die positie dan? Dat is wellicht een net zo'n lastige bepaling als de snelheid...