Hoe is gecontroleerd dat de formule E=MC2 klopt?

Hoe kan je controleren of een formule klopt als niets sneller gaat dan het licht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Controleren is niet eenvoudig; de wiskundige berekening is met enige kennis wel te begrijpen.

quote:
'Als we E=mc2 willen gaan bewijzen is het het makkelijkst om uit te gaan van kennis die we al hebben. We weten dat

dit is de kracht die werkt op een puntmassa m met de snelheid v. Als we ervan uitgaan dat F x Δs= -ΔU, kunnen we stellen dat U+0.5mv2 constant is. Als we vervolgens de relativistische krachtwet erbij pakken krijgen we:

of

Vervolgens kunnen we deze vereenvoudigen tot

of
constant
Vervolgens kunnen we hieruit herleiden dat
W=mc2 of E=mc2 '

copy-paste from http://www.scholieren.com/werkstukken/25199

Een uitgebreidere uitleg staat bv hier:
http://www.einsteingenootschap.nl/uitleg%20E=mc2.htm
(te veel om hier te quoten)

In Cern staat (ligt) de LHC. Hiermee is men in staat daadwerkelijk te meten, of de lichtsnelheid de absolute hoogste snelheid is: http://www.lhc.ac.uk/
Echter schijnen er neutrino's te zijn die sneller zijn dan het licht: http://en.wikipedia.org/wiki/Neutrino

Dus wellicht wordt 'binnenkort' bewezen, dat de formule E=mc² niet helemaal 100% juist of compleet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste mensen denken dat Einstein een genie was. Ook al deed hij het slecht op school, algemeen wordt aangenomen dat Einstein pas later een genie werd. Het is ook algemeen aangenomen dat hij een superieur intellect en complexe wiskundige redenering had om uiteindelijk te komen tot E = MC2.

De waarheid over Einstein is echter heel anders. Ook al was hij behoorlijk slim, hij heeft zijn prestaties niet van zijn wild superieure intellect. Hij kwam niet op zijn beroemde vergelijking door complexe wiskundige redeneringen. In feite heeft hij geen gebruik van wiskundige of wetenschappelijke redenering!

Als Einstein niet op E = MC2 is gekomen door wiskundige of wetenschappelijke redenering, hoe is hij er dan wel aan gekomen? Het antwoord is heel simpel ...

Hij verzon het!

Dat klopt. Hij heeft het allemaal verzonnen! Zonder enig bewijs, of wetenschappelijke redenering, hij is gewoon op een dag wakker geworden en zei: "Het moet zo zijn." In 1905 publiceerde hij zijn 'ontdekking' op 3 velletjes papier en plaatste een artikel in een obscuur wetenschappelijk tijdschrift en ... goed, de rest is geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergist je een beeetje: Einstein heeft meerdere theorien geformuleerd: e = mc2 heeft te maken met de omzetting van materie in energie en omgekeerd. Een andere theorie bepaald in feite dat er een verband is tussen snelheid, energie en tijd waardoor je niet sneller kunt dan het licht. Beide kunnen met proven worden bevestigd. De eerste is te testen met proven met kernreacties, de andere is getest met meten aan voorwerpen met hoge snelheid.