Hebben andere planeten, manen en sterren ook een magnetisch veld, zoals de aarde?

Of is de aarde hierin (vrij) uniek?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Nee de aarde is niet uniek, meerdere planeten manen en ook de zon blijken een magnetisch veld te hebben.

'In ons zonnestelsel hebben, behalve de Aarde, alleen de 'gas-reuzen' Jupiter, Saturnus en de 'ijs-reuzen' Uranus, Neptunus en een van Jupiters manen Ganymedes[2] een zelf-gegenereerd magnetisch veld. Onder de terrestrische ("Aarde-achtige") planeten en alle manen van ons zonnestelsel zijn de Aarde en Jupiters maan Ganymedes dus de twee uitzonderingen.'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Er zijn prachtige opnames van Jupiter en het "noorderlicht" wat zich daar afspeelt. Dat is alleen mogelijk als er ook een magnetisch veld aanwezig is (anders zou het zich niet rondom de polen manifesteren). https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=northern+lights+jupiter https://www.youtube.com/watch?v=KdomN-hjJC0
Reddie
6 jaar geleden
De zon heeft geen statisch magnetisch veld vergelijkbaar met de aarde. Er zijn allerlei varierende magnetische krachtlijnen, met aan het oppervlak magnetische "uitbarstingen" die als zonnevlammen te "zien" zijn.

Andere antwoorden (1)

Is de aarde uniek? Nee, in geen enkel opzicht, dus ook niet magnetisch.
Er zijn miljarden stofkluiten die rond een ster draaien, en daar zullen er ongetwijfeld velen een magnetisch veld hebben.
Sterren zijn iets heel anders dan stofkluiten.
Die hebben niet een statisch magnetisch veld, maar gigantische uitbarstingen van magnetisme aan het oppervlak die je kunt "zien" als zonnevlammen.
Reddie