Hoe komt het dat de baan die het spacelab volgt rond de aarde golvend is en niet vloeiend in 1 lijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

De as van de aarde staat niet rechtop. (zie bron 1)
Waarschijnlijk draait het space center om de aarde met een as die wel rechtop staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde is hier als plat vlak weergegeven. Terwijl het toch echt een bolvorm is. Als je dit vlak tot een bol (circel) maakt , zul je zien dat de lijn weer recht is. oftewel hij volgt wel degelijk een rechte-lijn langs de Aarde
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde roteert om zijn as, en die as roteert zelf ook iets. De crux zit 'm in het laatste. De beweging is enigszins vergelijkbaar met die van een tol: het topje staat niet altijd precies recht boven het punt waar de tol de vloer raakt.
Nu, een object dat gevangen is in het zwaartekrachtsveld van de aarde 'valt', maar ziet de aarde dus in de breedte onder zich wegschuiven door de rotatie van de as.
De rotatie van de aarde om zijn as is dus, zoals soms wordt gedacht, niet verantwoordelijk voor dit effect. Objecten in een baan om de aarde maken 'echt' rondjes om de planeet terwijl ze langzaamaan de atmosfeer naderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet de baan van Spacelab (of een ander object in de ruimte) is golvend, maar de projectie van die baan op de aarde is golvend. Dingen in een baan om de aarde volgen meestal een cirkelvormige baan, maar hun baan is niet precies over de evenaar. Omdat het middelpunt van hun baan wel altijd samen valt met het middelpunt van de aarde is de werkelijke gevlogen baan dus gekanteld ten opzichte van het vlak door de evenaar. Daardoor ligt de baan gedeeltelijk boven het noordelijk halfrond en gedeeltelijk boven het zuidelijk halfrond en als je dat dan op een vlakke kaart bekijkt dan ziet het er uit als een golvende lijn.
Als de baan van een ruimtestation wel precies over de evenaar zou lopen, dan zou de projectie daarvan op de aarde wel een rechte lijn zijn, precies over de evenaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de baan scheef over de aarde loopt en een wereld kaart vlak is.
Ideaal hadden ze dat station in een mooie vlakke baan boven de evenaar geschoten maar helaas: het is niet zo eenvoudig om een geschikte lanceer plek te vinden die economisch haalbaar is exact op de evenaar.

De reden dat men dat soort dingen dicht bij de evenaar wil hebben is vanwege de draaing van de Aarde. Hoe dichter bij de evenaar hoe meer je raket de draaing van de Aarde mee heeft met de lancering. Om die reden lanceren de Amerikanen vanuit Cape Canavaral, de EU vanuit Frans Guyana en de Russen vanuit Kazachstan.

Als je niet vanuit de evenaar kan lanceren moet je als het ware 'scheef' lanceren. De satelliet/ruimtestation zal namelijk in een stabiele baan terecht moeten komen en dat houd in dat het om de volledige diameter van de Aarde moet draaien (dus geen kleine cirkeltjes vlak bij de polen) ivm de manier waarop de zwaartekracht invloed uitoefent (iets dat Newton al wist). Die scheve baan zie je op een globe als een scheef om de aarde liggende hoepel en op een vlakke kaart als een sinus/golf.