Bestaan andere planeten uit meerdere tektonische platen, net zoals de aarde?

Dus is er bijvoorbeeld op Mars een onderscheid in tektonische platen?
Is dit te onderzoeken?

Toegevoegd na 16 minuten:
Binnen ons zonnestelsel*

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Er zijn ongetwijfeld andere planeten met tektonische platen, maar in het zonnestelsel hebben ze geen planeten gevonden die helemaal repliceren wat er op Aarde gebeurt.

De ijs maan Europa vertoont een aantal interessante plaat-achtige bewegingen: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4285

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie tevens:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Platentektoniek#Platentektoniek_op_andere_hemellichamen
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Je bedoelt "ons" zonnestelsel?
"Het" zonnestelsel impliceert namelijk dat er slechts één zonnestelsel is.
erotisi
7 jaar geleden
Heet onze ster niet gewoon zon dan? Zodat er inderdaad maar één zonnestelsel. Bestaat er bijv. ook zoiets als het proxima centauri stelsel, ze hebben al één planeet gevonden, dus een groot stelsel hoeft het niet te zijn. Zie ook de definitie uit wiki:'Het zonnestelsel is het planetenstelsel dat bestaat uit de Zon en de hemellichamen die door de zwaartekracht aan de Zon gebonden zijn."
Dus 'de' zon en niet 'een' zon.....
Thecis
7 jaar geleden
Gezeur over een detail....
Officieel is het idd een zonnestelsel, maar in de volksmond is het allebei goed. Daarbij hebben we het over een maan dus kan het niet eens een ander stelsel dan onze eigen zonnestelsel zijn... @erotisi
Een ander woord voor een ster is gewoonweg een zon. Dus dat maakt daar geen verschil in. De latijnse naam (uit het hoofd) voor onze zon is "Sol". Die naam is wel uniek.
Voor tectonische werking heb je een kern nodig die tot relatief vlak onder het oppervlak vloeibaar is. Hierop 'drijven' de tectonische platen. Dat is in ons zonnestelsel, behalve op aarde, nergens te vinden. Mars lijkt wel een vloeibare kern te bezitten maar dat is te klein om een magnetisch veld op te wekken en al helemaal om tectonische verschijnselen te openbaren. De grotere planeten. zijn gasreuzen dus dat gaat al helemaal niet lukken. Enkele manen hebben echter wel (door de gravitatiekrachten van hun begeleidende planeet) een gesmolten binnenkant waardoor je kan spreken over tectonische plaatwerking....