Hoe is het gedrag van een pas geboren of jonge zon?

er wat iets van op tv. maar ik weet alleen nog dat die snel draait en ik kan er niet veel meer van vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk hetzelfde als ieder pasgeboren leven, naargelang het ouder wordt gaan er streken komen, en deze zullen bij zonnen ook niet allemaal hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het gedrag van een jonge zon is stralen, stralen en nog eens stralen,
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat van een oudere ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ze gaan steeds meer straler naarmate ze ouder worden...
Ik denk dat de stralingsniveau nog niet heel stabiel is omdat de kernfusie pas net op gang is. Er moeten nog allemaal energiestromen en convectiestromen op gang komen. De draaiingsnelheid is volgens mij een functie van de massa en de oorspronkelijke snelheid van de accretieschijf van waaruit de ster is ontstaan. Lijkt mij... Ofschoon ik wel wetenschappelijk onderlegd ben, is dat niet in het specialisme van stellaire fysica. Helaas...

Trouwens, het klinkt als een aflevering van Universe die regelmatig op The History Channel uitgezonden wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het straalt een bruisend enthousiasme, en een tomeloze energie uit......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wtf is een jonge zon??