Waarom zien we de Maan niet altijd beschenen in de richting van de Zon (B) , Maar soms heel afwijkend (A)?

Ik heb een tekening gemaakt om mijn probleem te verduidelijken ?
Stralen zijn toch niet krom?

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik heb de vraag nadien gesteld aan een professor ...omdat wij hier moeilijk uit geraken.
Hier het antwoord:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/19235

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je tekening wel, maar ik kan me niet voorstellen dat je de maan in A op die manier ziet, althans niet als de zon zo staat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch wel , maar niet altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de maan volgens mij nog nooit op manier A gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okay..dan weet ik er echt geen antwoord op....
ben benieuwd of iemand het weet..
interessant! : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 11 april 2011 tussen 15 en 17 uur even kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal ik doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Is mij ook wel eens opgevallen. Hoop dat er nog een verhelderend antwoord komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschijnsel komt een paar keer per jaar voor ,men noemt het de Maanparadox ....maar ik snap niet waarom ...maar boeit me mateloos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn antwoord denk ik te weten wat jullie zien. Op de wikipagina staat een klein filmpje van de belichting van de maan in onze beleving. Op het filmpje lijkt de lichtbron om de maan heen te draaien terwijl dit niet zo is. Vond het een leuke vraag om op te zoeken en verbaasde me zelf ook even haha. GoeieVraag +
sterredag
13 jaar geleden
In verband met toelichting. Jammer dat je de antwoorden die hier gegeven zijn niet wou aannemen, maar feitelijk staat daar eigenlijk wat hier ook gezegd wordt. -Het is gezichtsbedrog
-In feite moeten we die onderlinge stand van zon, maan en onszelf bekijken (verhoudingen) en is mijn tekening dus niet eens zo gek gemaakt, want zoals ik die gedaan heb kijk je met je rug naar de aarde dus gelijk aan de aardas (*terwijl we onszelf naar het noorden achterover hellen, zodat onze verticale lichaamsas niet meer loodrecht op onze lokale grond staat, maar evenwijdig komt te liggen aan de aardas*)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste sterredag,
hello
Je mag het niet negatief bekijken ...ik heb me deze vraag laatste zomer !in Gambia)gesteld , maar ben er nooit uitgekomen ,noch in mijn literatuur noch op het web.
Ik dank iedereen die een bijdrage leverde om dit mysterie op te lossen ...en iedereen heeft hier een beetje gelijk.
Bij het lezen an de antwoorden werd ik echter nog verwarder ....tot ik ineens het idee had om het nog eens aan een professor te vragen.
Bezie dit aub niet als een soort concurrentie....maar eventueel als een soort bevestiging....
Op deze site zijn de amateurs zoals wij aan zet...en dat vind ik best OK

Antwoorden (3)

De zon beschijnt de maan altijd als in figuur B.
Het ziet er voor ons wel soms heel anders uit (heb daar zelf ook wel eens over lopen piekeren). Het komt omdat onze hersens 'geprogrammeerd' zijn om betrekkelijk dichtbij perspectief te zien, want dat is nuttig om te overleven.
Wij zien de Zon en de Maan echter op gelijke afstand.
Pas als je je een tekening voorstelt waarin de verhoudingen kloppen, met de Maan op enkele millimeters en de Zon op meters afstand blijkt het weer te kloppen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In zo'n tekening zijn de hoeken heel anders dan de hoeken die je 'ziet'.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik kan niet tekenen, maar op de tekening (ongeveer zoals wij het zien) is er een grote hoek tussen de stralen van de Zon naar mij en die naar de Maan.
Als ik de Zon veel verder weg kan tekenen dan wordt die hoek bijna nul en dan klopt het plaatje weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet een enorm belangrijk element in je tekening, eigenlijk wel meer:

1. verhoudingen
2. afstanden
3. dieptestanden

Onderstaande is maar een voorbeeld over hoe vertekend iets er voor ons uit kan zien.

De verhoudingen zijn enorm, lastig om dat goed uit te tekenen, maar het gaat om het idee

Toegevoegd na 45 seconden:
de zon in de tekening kan veel verder staan om nog hetzelfde effect te krijgen.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Je kijkt inderdaad op verschillende manieren tegen de maan aan zoals in je tekening. Echter wordt de maan nooit anders beschenen, dat is altijd hetzelfde. Wat je in ogenschouw moet nemen is dat de maan om de aarde heen cirkelt en daarom op verschillende momenten tegen de maan aankijkt vanaf een andere plek. In onderstaande afbeelding, van wikipedia zie je goed wat er gebeurt.

Op de wikipedia site staat een klein filmpje wat het effect mooi laat zien. De richting waarmee de maan beschenen wordt lijkt te veranderen. Echter is dit dus slecht gezichtsbedrog. In onderstaande afbeelding wordt dat duidelijk.

Op de afbeelding:
In de bovenste rij zie je de maan ten opzichte van de aarde. In de onderste rij zie je de verschillende gestaltes van de maan hoe die er dan uit zien.

Toegevoegd na 1 uur:
Na update van de vraag wordt het antwoord volledig anders. Het effect in de tweede afbeelding in de vraagstelling komt door atmosferische refractie.
http://www.dekoepel.nl/refractie.html

Toegevoegd na 1 uur:
aar mate de zon hoger boven je komt te staan, des te minder refractie treed er op. Refractie houdt in dat je de zon op een andere plek ziet dan deze werkelijk staat. Dit kan dus een verschil opleveren met de zon die je ziet (die je dus in een verkeerde stand ziet) en het licht van de maan. Omdat het licht wat van de maan af komt een andere refractie waarde heeft. Het effect van gefractie kennen de meeste mensen wel als het eivormig worden van de zon als deze ondergaat of wanneer deze opkomt. De zon lijkt dan een beetje platgedrukt en wordt ronder naarmate deze hoger staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ondertussen ook wat info gevonden in een astronomie encyclopedie : en is toch nog iets ingewikkelder lees ik nu de ruimtelijke rechte lijn projecteert zich op de hemelbol als een grote cirkel , met een plat vlak:(doorsnede bol)
daarom is de kortste weg van zon naar maan een grote cirkel ....staat hier
maar snap het nog niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stukje klopt enigszins als je 'grote cirkel' door grootcirkel' vervangt. Is dat ook de volledige tekst of zijn dat stukjes uit de tekst? Als je een bol precies in het midden door zou snijden dan het je een vlak. De rand van dat vlak heet dan een grootcirkel. De kortste afstand van de ene kant van de bol naar de andere kant van de bol is via de grootcirkel. In een rechte lijn over de oppervlakte dus. Op de aarde toegepast is zo een grootcirkel dus de evenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grootcirkel ik heb ondertussen een projectie gemaakt met mijn simulator op 11 april 2011
ik wil het heel even publiceren ,ma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ar door copyrights moet ik het daarna terug wegnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nog wakker ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moment
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie vraagstelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A zooooo, dan wordt je vraag opeens anders haha... Dat komt door atmosferische refractie. http://www.dekoepel.nl/refractie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom je er nu een beetje uit? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik begin het te snappen .... maar waarom dan op zeer specifieke momenten?
Dank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt maar enkele malen per jaar voor en dan nog voor maximum twee uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar dagen later een simulatie gemaakt ... en geen afwijking meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheel precies is er waarschijnlijk nog geen antwoord op te geven. Er zijn ook wetenschappers die zeggen dat het brein zichzelf voor de gek houd met het inschatten van de afstand. De maan lijkt dan veel groter dan dat deze werkelijk is. Het is inderdaad wel grappig als je hiernaar opzoek gaat want een ECHT bevredigend antwoord schijnt er nog niet te zijn.
Want het issue dat de maan veel groter lijkt te zijn als dat deze werkelijk is is ook niet geheel te verklaren met refractie. Wel is het zo dat het zo ongeveer altijd op een bepaalde stand is. Vandaar dat ze ongeveer weten wanneer dit weer zo zou zijn.
Ik vermoed in ieder geval wel dat het deels wetenschappelijk is en deels een truc van ons brein wat ons voor de gek houdt.
Er is in ieder geval niet zo superveel over te vinden als je zou verwachten. Terwijl het wel gewoon een bekend verschijnsel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me trouwens verder nog te maken te hebben met de baan die de aarde samen met de maan om de zon draait, deze is niet rond maar elliptisch. Wat wellicht aan kan sturen dat dit maar zo af en toe voorkomt. De elliptische baan duurt immers ook een jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschijnsel wordt niet voor niets de Maanparadox genoemd he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies haha... En nu ben ik er ook door aangestoken grrr... Over het algemeen zoek ik door tot ik het echte juiste antwoord heb, alleen werkt dat met deze vraag dus niet... Goeie vraag dus haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Vuurvlinder,
Ik was zo bezeten van de vraag dat ik besloot de vraag aan een professor te stellen (Bij ons is er een site zoals GoeieVraag ...maar dan met antwoorden door professionelen)
En zie...die mens geeft U gedeeltelijk gelijk i.v.m. refractie
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/19235
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor het delen van het mooie antwoord! 10 punten voor de professor dus haha. Met de refractie had ik alleen niet verwacht dat de verbindingsboog loodrecht op de terminator zou staan. En dat is dus wel wat het verklaart waarom het verschil op dat moment dan zo groot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist,
En ik heb die afwijking heel duidelijk gezien op reis naar mijn pleegkinderen in Gambia....dichter bij de evenaar....en daar is die afwijking opmerkelijk....en dat verklaart....